En beretning fra en dejlig eftermiddag

14-05-2020 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Jagt|

Vi har modtaget denne fine historie fra Tine Miang, som mange nok kender fra DKK's information

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Mange af jer kender mig måske fra DKKs information, hvor jeg i snart 20 år har talt med jer medlemmer, kunder og andre hundeinteresserede. Eller mødt mig på DKKs opdrætteruddannelse/hundeholderuddannelse, som jeg har været sekretær for i 10 år.

Det kommer derfor næppe som en overraskelse, at jeg også i min fritid har stor passion for hunde, især mine 2 labradors, Lilla og Rosa.

Jeg har i dag haft en skøn oplevelse sammen med Rosa (Melicmark Polly of the Circus) i min specialklub, Dansk Retriver Klub (DRK)

Som så meget andet har vores markprøver (jagtprøver) været aflyst pga. covid-19.

Nu da regeringen har lavet lidt lempeligere vilkår, og åbnet en smule op for den isolation, vi alle har været i igennem de seneste måneder, har Dansk Retriever Klub arrangeret nye markprøver. Fyraftensprøver. Disse afvikles med få deltagere, en hverdags eftermiddag/aften. Kun én klasse på dagen, ikke som vanligt 3 klasser (begynder, åben, og vinderklasse).

Da mange gerne vil deltage, må der trækkes lod blandt alle tilmeldte.

Jeg var så heldig, at jeg fik en plads på prøven i dag!

DRK har virkelig arrangeret det godt og smart. De har lavet et skema, hvor der står hvad tid den enkelte deltager må køre ind på prøveområdet, hvad tid man skal stå klar ved startlinjen, hvornår man forventer prøven for den pågældende ekvipage er slut, og sidst men ikke mindst, hvornår deltageren skal have forladt prøveområdet igen.

Det fungerede rigtig godt.

Ved startlinjen skulle man spritte hænder inden man gik ind til prøven. Man gav ikke hånd til dommeren som vanligt, men hilste pænt i stedet. Afstandskrav til hinanden blev overholdt, og alt gik som smurt.

Det var så skønt, at komme afsted med sin hund igen, og få afprøvet om al den træning, der har kostet blod, sved og tårer (og tid, diesel og penge) har båret frugt.

At se sin hund arbejde sig igennem de forskellige poster, se hundens glæde ved at bruge sine evner og sanser, og bringe vildt hjem til sin fører, det er det hele værd.

Og i dag kom der en ekstra fjer i hatten, vi bestod nemlig med en flot kritik og 1. præmie.

Så ja, dette var en dejlig dag. Og bevis på, at man godt så småt kan begynde at afholde prøver igen, hvis blot det bliver vel skema- og tilrettelagt - på trods af forsamlingsforbud og covid-19. Med omtanke og planlægning kan mange ting godt lade sig gøre.

Tak til DRK for en veltilrettelagt prøve.

I morgen er en ny dag. Jeg er atter at finde på DKKs telefon, og bagefter - på marken med mine hunde.

Læs også

Hundeejere forsøgt afpresset

05-01-2022 08:42, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

En af de hunde, der forsvandt nytårsaften var Trine, der er en golden retriever. Hun er nu hjemme igen, men ejerne oplevede desværre, at en person forsøgte at udnytte deres situation

Se billederne: Dejlig juletræsfest for golden retriever

09-12-2021 08:52, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Foto|

Lørdag blev der holdt juletræsfest for golden retrievere i Hedehusene hundeskov. Her kan du se lidt dejlige billeder

Norge: Hund låste bilen indefra

08-11-2021 09:36, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

En jagt i Norge endte noget anderledes, da jægere og hunde skulle ind i bilerne og finde hjem i varmen

Aflivning af kæledyr næsten halveret i USA

04-08-2021 09:15, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Coronaen har med rette fået skyld for meget skidt, men nu viser det sig, at den også har ført noget godt med sig. USA oplevede kæmpe fald i antallet af aflivninger af kæledyr på internater

Coronatid: Hund afbryder vejrudsigt

01-05-2020 12:29, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det er ikke altid nemt at arbejde hjemmefra. Det kan en amerikansk meteorolog skrive under på

495 dage uden udstillinger

23-04-2021 15:18, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hvert år plejer DKK at afholde seks internationale udstillinger. Men vi kommer næsten til at runde 500 dage mellem den forrige og den næste

Sagde nogen et vildt udstillingsefterår?

25-06-2020 14:58, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

DKK har netop fået tilladelse til at køre udstillinger til efteråret, og det bliver stort og anderledes

Ny coronavirus stammer fra hunde

24-05-2021 11:06, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Forskere har fundet en ny coronavirus, der stammer fra hunde. De mener dog ikke, at der er grund til bekymring

Grand danois klubben på tur hver for sig

22-04-2020 15:46, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I disse triste tider elsker vi positive nyheder. Nyheder om klubber eller mennesker, der gør noget anderledes for at gøre det hele lidt nemmere. Grand danois klubben er en af de klubber

 

DKK's registreringstal steg med 10 procent i 2020

26-01-2021 14:46, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Corona-pandemiens hjemmearbejde og isolation fik mange til at beslutte sig for at få hund i 2020. I DKK har det betydet en stigning i antallet af nyregistrerede hunde på ti procent - trods et fald i importer på ni procent. Sammenlagt er det den største stigning siden 2008

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Grøntsager til hunden: Hvad kan den tåle?

12-01-2022 08:53, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Kan hunde spise grøntsager? Mange hunde kan faktisk godt lide grøntsager. Her kan du læse, hvilke grøntsager du kan give din hund, og hvilke der er farlige for den

England: Hund fundet otte år efter at være stjålet

18-01-2022 12:03, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I 2013 blev Cassie, der er en cocker spaniel, stjålet fra sine ejere. Nu er Cassie genforenet med sin familie

Renlighedtræning – 5 gode råd

11-01-2022 14:51, af Astrid Gerd Holtet

Har man fået sig en lille hvalp, skal man igennem renlighedstræning – altså den proces, hvor hvalpen lærer at besørge udenfor. Her er 5 gode råd til træningen!

Hvornår er hundens personlighed færdigudviklet

13-01-2022 14:49, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hundens personlighed er selvsagt en vigtig del af den, men hvornår er den rent faktisk færdigudviklet – hvis den da overhovedet bliver det? Agria Dyreforsikrings hundeekspert giver dig svaret her

Fredagsquiz: Hvad ved du om finsk lapphund

14-01-2022 08:12, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Så er der igen fredagsquiz. Denne gang om den finske lapphund

Hvad gør du hvis din hund spiser rottegift?

17-01-2022 08:00, af Astrid Gerd Holtet

Rotter er uønskede gæster, som blandt andet bekæmpes med gift – og indtager hunden denne gift, kan det være livsfarligt 

 

Så hårdt er livet som hvalpeejer

11-01-2022 12:15, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

En hvalp er ikke til at stå for, men man skal altså lige huske, at der er masser af arbejde i at være ejer af en nuttet hvalp

Nye hunderegler på Christiansborg

10-01-2022 08:49, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Må politikerne tage deres hunde med på arbejde? Ja det må de gerne, men hundene må ikke længere løbe uden snor på gangene

Var der overhovedet en ulv?

13-01-2022 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Fredag skrev vi om en jagthund, der havde været oppe at slås med en ulv. Men nu tager sagen en ny drejning. Det kan nemlig ikke bevises, at der var en ulv

Dyreværnslov er for uspecifik