BLOG: En gåtur er ikke bare en gåtur

23-08-2021 11:59, af John Frank Ahm

Vores hunde elsker at gå tur. Især er vores mellemste hund Essie klar når der rasles med nøgler eller hundesnore. Hun er altid frisk på en gåtur. Vi kalder hende i sjov husets gåturs junkie, men det passer meget godt på hvor meget det betyder for hende at komme ud og få luftet ørene og noget i næsen.

Copyright Ridehesten.com
Jasmine på bytur. Privatfoto

 

Bare det at se, hvor glad Essie bliver for at gå tur, gør at det er en fornøjelse at gå med hende. Næsen er i jorden, halen pisker, og hun løber i zig zag foran mig, så langt snoren tillader.

Gamle Bea er derimod mere tilfreds med at ligge i sofaen og tage en ekstra lur som jeg har fortalt om tidligere. Hun vil også gerne gå tur, men nu hvor hun er blevet gammel, er det tydeligt at se, at hun ikke er tilfreds med den tur vi så ofte går. Her er en lur bedre. Er vi derimod et nyt sted, hun ikke har været før, ja så er det spændende for hende.

Bea og jeg har fået en hyggelig aftenrutine luftetur, inden vi går i seng. Vi går en tur ned ad grusvejen, og så løber vi sammen hjem lige så hurtigt vi kan. Bea har altid elsket at løbe, og selvom hun langt fra er så hurtig længere, kan jeg se, at hun elsker vores 300 m sprint. Når jeg er ved at gøre klar til at gå i seng, står hun ofte klar ved døren og ser ud som om hun siger, kom nu vi skal ud og løbe sammen. Indimellem har jeg også haft Essie med på denne tur, men det er tydeligvis ikke det samme. Det går bedst, når Bea og jeg er sammen afsted alene. Det er vores tid sammen hver aften mig og Bea. Hunde holder af vaner, og det er Beas og min vane.

Copyright Ridehesten.com
Essie i skoven. Privatfoto

En gåtur er ikke bare en gåtur. Der findes mange slags gåture. En gåtur kan have mange formål. Vi holder af at have forskellige formål med vore gåture.

Med lille Jasmine på et halvt år har vi fokus på at komme ud at se og opleve forskellige miljøer og steder. Derfor tager Jasmine og jeg ofte ind i byen, til banegården og se tog, i gågaden. Vi tager steder hen, hvor der er masser at kigge på. Da vi bor på landet, går vi også tur i industrikvarterer og langs villaveje. Grunden til at vi gør det, er at give hende en masse gode og forskellige oplevelser, der gør hende tryg ved at komme med os på rejser og udflugter.

Copyright Ridehesten.com
Bea får en lur. Privatfoto

En gåtur er ikke bare en gåtur. Der er mange slags temaer en gåtur kan bygges op om.

Snuse, kigge, løbe, natur, terræn, langsom og hurtigt, kort eller lang. Der er gåture til alle uanset form og fysisk formåen.

Som altid, når vi går tur, har vi et gennemgående tema. Andre hunde vi møder, er noget vi kigger på. Vi hilser aldrig på andre hunde. Den vane gør, at vi altid i god ro kan gå forbi andre hunde, vi møder, fordi det er vores vane.

Næste blogindlæg handler om at hilse eller netop ikke at hilse på andre hunde.

Læs også

Blog: Min hund: En topatlet - Optimer hundens præstation og undgå skader. Del I. Opvarmning.

16-10-2021 13:40, af Karoline Sidelmann Brinch

Mange hunde bliver brugt til forskellige typer sport: Agility, lydighed, jagt, cykling, canicross og meget andet. Det stiller krav til hundens fysik – og til tider glemmer vi tobenede vist, at vores hunde faktisk er topatleter, som præsterer på højt niveau. Af og til i mange timer af gangen

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

BLOG: Sommerferien med hundene var både god og uhyggelig

14-09-2021 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I år gik sommerferien til ødegården i Sverige med mine 3 hunde. Heldigvis deler mine hunde mange af mine interesser, og det er jo nok så vigtigt, hvis ferien skal blive en succes for alle parter. Jeg vil gerne dele nogle af vores oplevelser – gode som chokerende

BLOG: Øvehunde på massageuddannelse

09-11-2020 08:41, af John Frank Ahm

Massage er en god ting. Det synes Hope også

BLOG: Sådan gør du når din hund snapper efter godbidder

17-11-2020 12:10, af John Frank Ahm

Jeg kan bestemt ikke lide at blive nappet i fingrene når jeg vil give hunden en godbid. Det kan være ret voldsomt at blive nappet i fingrene og det kan være alt fra et lille nap der næsten ikke kan mærkes til at blodet springer og plaster må findes frem

BLOG: Vil du selv spise det lort? - om at give ordentlige godbidder

22-12-2020 07:24, af John Frank Ahm

Jeg har lært det på den hårde måde. Godbidder er ikke bare godbidder. Det er ikke ligegyldigt hvad du tager med i godbidstasken, når du træner med hunden. I særdeleshed ikke hvis du går efter gode resultater. Hvem gider at lave noget for kedelige tørre kiks?

BLOG: Hvem træner hvem?

14-12-2020 08:40, af John Frank Ahm

Træner vi hund eller træner hunden os? Det er da et underligt spørgsmål, for selvfølgelig træner vi hunden. Når vi får en lille sød hundehvalp tager de fleste af os til hvalpemotivation, hvor vi kan træne vores hund og arbejde med basisprincipper, samtidig med at vi får nogle gode stunder med den lille og skaber en god relation

BLOG: Sådan tager vi på ferie med vores hunde - vores dagligdag på tur

12-07-2021 10:07, af John Frank Ahm

Vi elsker at tage på ferie med vores hunde og det gør de også. Ferie med hunde er for os altid noget der foregår i bilen, så de steder vi kan køre til er der vi tager hen

Forsker: Engelske tal er bekymrende

21-01-2021 09:02, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi har været i kontakt med hovedforfatteren til den undersøgelse, vi skrev om i går. Undersøgelsen viste, at antallet af alvorlige hundebid var tredoblet de sidste 20 år. John Tulloch fastholder, at der er et problem

BLOG: Adfærd før signal

02-02-2021 11:53, af John Frank Ahm

Det sker på træningspladsen igen og igen. En hundefører giver sin hund en kommando og ved at se på hundens adfærd, er det tydeligt, at hunden ikke kan udføre øvelsen. Den er usikker på, hvad kommandoen betyder. Hundeføreren ved ikke, hvordan de skal komme videre og flere gentagelser af kommandoen forbedrer ikke resultatet.  Tværtimod er det tydelig at se, at hundeføreren er frustreret eller lettere opgivende

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

Aggression hos hunde - ny brik i puslespillet er måske fundet

14-10-2021 08:15, af Astrid Gerd Holtet

Hvorfor udvikler nogle hunde problemer med aggression, når andre ikke gør? Det har en gruppe forskere fra universitet i Arizona, USA, forsøgt at blive klogere på, og måske har de fundet endnu en brik i puslespillet  

Hundeejerens adfærd – hvordan påvirker du din hund?

10-10-2021 09:08, af Astrid Gerd Holtet

Et forskerhold fra Wien har undersøgt hvordan vores adfærd påvirker vores hundes evne til at håndtere stressende oplevelser

Fyns Internat: Vi hjælper alle hunde