Blog: Min hund: En topatlet - Optimer hundens præstation og undgå skader. Del II: “Nedkøling” og restitution

19-11-2021 08:41, af Karoline Sidelmann Brinch

Til tider glemmer vi, at mange af vores hunde er topatleter, som yder store fysiske præstationer fx til jagt, canicross, agility, mv. Derfor har de brug for vores hjælp til at yde deres bedste og undgå skader. I min seneste blog skrev jeg om vigtigheden af at varme op, når vores sports-hunde skal ud og præstere. I dag skal det handle om tiden efter, hunden har været afsted: Hvordan sikrer vi på bedste vis, at hunden hurtigt kommer sig ovenpå kraftanstrengelserne og restituerer bedst muligt

Copyright Ridehesten.com
Top-præstationer kræver den rette restitution og hvile. Foto:: Dogpaparazzi

 

Hvis du selv er løber, så kender du måske fornemmelse?: Du har været ude og ”give den gas” – fx til et motionsløb. Og bagefter får du ikke lige ”jogget af” – men sætter dig i stedet med vennerne og fejrer med en sodavand eller en kop øl. Hvordan føles benene så bagefter? Jeps: Pænt trætte og stive ikke sandt?... Og hundes muskler har det på samme måde: Ligesom os har hunden også godt af lige at ”jogge af” efter hårde træningspas eller konkurrencer. Så selvom det måske kan være fristende at smide hunden i bilen og selv komme ind og få tørt tøj på og ”en lille en” – så sørg altid for din hund først. Hvis pulsen har været rigtig højt oppe, så slut turen med at lade hunde gå/jogge det sidste stykke hjem, lad den evt. køle sig ved en badetur – og lad den selvfølgelig få noget at drikke. Er hunden våd og kold, så find håndklædet eller tørredækkenet frem, så pelsen kan blive tør. Når hunden så er rolig, pulsen er kommet ned og pelsen er tør – så kan den få lov at tage et velfortjent hvil. Husk i øvrigt at tørredækkener skal af igen – hunden skal ikke sidde med det på i flere timer. Brug et almindeligt dækken i stedet, hvis det er koldt og hunden fx skal sidde i en bil (om sommeren i varmen sidder hunden selvfølgelig ikke alene i bilen!).

Den næste vigtige ting at tænke på er, at hunden (igen ligesom os mennesker) restituerer bedst, hvis der kommer energi på tanken indenfor 30 min efter endt aktivitet. Så hav nogle godbidder eller en energigel med og giv hunden dette efter træning. På den måde får hunden hurtigt fyldt depoterne op og bliver hurtigere klar til næste omgang træning. Jeg bruger selv en energigel med kulhydrat og fedt som er nem at have med, er velsmagende og ikke fylder i maven. Ikke alle hunde har lyst til – eller har godt af – fast føde lige efter hård anstrengelse, så her er energigelerne geniale. Træner I i øvrigt i længere tid af gangen, så kan energitilskud undervejs også være nødvendigt. Fodring med kvalitetsfoder med de rette mængder og typer af protein, tilstrækkeligt fedt mv. er også af betydning. Mere om dette i en senere blog.

Copyright Ridehesten.com
En dosis hurtig energi efter fysisk udfoldelse er vigtigt for restitutionen

Min egen rutine med Frida efter hårde eller længere løb er desuden, at jeg altid checker hende ekstra grundigt igennem og giver hende lidt massage. Så kigger jeg alle poter og trædepuder efter for sår eller sprækker, vrikker med hver tå, bøjer og strækker alle leddene i benene og føler op langs sener, knogler og muskler om noget føles unormalt, varmt eller hævet. Jeg masserer hendes muskler på ben, skuldre, ryg, lår og nakke. Man kan også lave lidt strækøvelser med hunden. Både mht. massage og udstrækning er det godt at få instruktion i, hvordan det gøres korrekt.

Har ens hund ydet en ekstra præstation, og har den ofte dage med megen aktivitet, så er det også vigtigt at tænke på hviledage, hvor kroppen kan få helt ro. Her nøjes man måske med nogle kortere gåture uden vilde sprinter, hundeleg og andet voldsomt. Sådan en dag har Frida ca. 1 x om ugen. En anden vigtig del af, at tage godt hånd om sin hundeatlet er, at få et check hos en fysioterapeut, kiropraktor eller lign. Så sikrer man sig, at muskulatur, sener og led fungerer optimalt og hunden ikke bruger sin krop forkert pga. ubalancer eller småskavanker, som ikke er blevet opdaget i tide. Frida er til fysioterapi ca. hver 3. måned – af og til oftere hvis vi har mange løb. Og hun er forbi kiropraktoren ca. 1 gang årligt. Måske man også selv skulle huske lidt hyppigere også selv at få sådanne check!

Copyright Ridehesten.com
Det er godt at blive tør og få hvilet sig efter man har været ude og præstere.

Rigtig god træning derude. Og husk: Tag dig godt af både dig selv og din hund når I har været ude og præstere. Så reducerer I risikoen for skader og er hurtigere klar til næste gang.

Copyright Ridehesten.com
Også hunde har brug for hviledage for at restituere

Læs også

Blog: Min hund: En topatlet - Optimer hundens præstation og undgå skader. Del I. Opvarmning.

16-10-2021 13:40, af Karoline Sidelmann Brinch

Mange hunde bliver brugt til forskellige typer sport: Agility, lydighed, jagt, cykling, canicross og meget andet. Det stiller krav til hundens fysik – og til tider glemmer vi tobenede vist, at vores hunde faktisk er topatleter, som præsterer på højt niveau. Af og til i mange timer af gangen

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

BLOG: Sommerferien med hundene var både god og uhyggelig

14-09-2021 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I år gik sommerferien til ødegården i Sverige med mine 3 hunde. Heldigvis deler mine hunde mange af mine interesser, og det er jo nok så vigtigt, hvis ferien skal blive en succes for alle parter. Jeg vil gerne dele nogle af vores oplevelser – gode som chokerende

BLOG: En fantastisk dag med K9-biathlon FOR ALLE.

08-09-2021 12:18, af Karoline Sidelmann Brinch

Lørdag d. 25. august var en dag vi havde ventet på med spænding og glæde. Der var det nemlig tid til K9-biathlon i de skønne omgivelser ved Vilhelmsborg. Et arrangement af Lilleskov Slot som blev lavet ifm. DKKs Hund i fokus

BLOG: Er der junkmail i hunde-indbakken?

25-03-2021 15:24, af Karoline Sidelmann Brinch

Et par tanker om at give og modtage uopfordrede "gode råd" om hunde

BLOG: Er aktive hunde lykkelige hunde?

15-12-2020 12:39, af Karoline Sidelmann Brinch

Som dyrlæge, hundetræner og løber får jeg mange spørgsmål til, om det er sundt at løbe med sin hund. Her får du svaret

BLOG: Kom godt i gang med canicross

23-10-2020 12:09, af Karoline Sidelmann Brinch

Jeg får rigtig mange spørgsmål fra løbere og hundejere om, hvordan man bedst kommer i gang med at løbe med sin hund. Først og fremmest vil jeg sige, at der er mange ”rigtige” veje til målet. Meget afhænger af, hvad du gerne vil opnå, din hunds temperament og hvordan den ellers er trænet.

BLOG: Er din hund fit eller fed

04-03-2021 15:26, af Karoline Sidelmann Brinch

I dag er ”World obesity day” altså dagen med fokus på overvægt, som er et stigende problem hos mennesker - og også hos vores hunde

BLOG: Sommerferie: På hundevenlig vandretur

20-07-2021 10:28, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi elsker at holde ferie med Frida. Og mange ferierejser kan heldigvis sagtens være hundevenlige, hvis man planlægger lidt og træner med sin hund inden

BLOG: Ny trend?: Skiskydning med hund?!

28-01-2021 08:25, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Kan man virkelig gå til skiskydning med sin hund?... ja, det er et af de spørgsmål, jeg får af og til, når jeg fortæller, at Frida og jeg elsker at dyrke "K9 biathlon". Men bag det ikke så mundrette navn gemmer sig en fantastisk sport, som hverken handler om ski eller skydning (beklager hvis nogen blev skuffede). En sport hvor alle kan være med, og hvor du kan få nogle sjove og anderledes oplevelser med motion, frisk luft og en masse samarbejde med din hund. Så jeg vil gerne fortælle jer lidt mere om denne skønne sport

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Traumatiske oplevelser kan forkorte hundes liv

24-11-2021 15:00, af Astrid Gerd Holtet

Ungarsk studie peger på, at traumatiske oplevelser kan have langvarige, negative konsekvenser for hunde og i sidste ende forkorte deres levetid

Urinkrystaller: Hvad er det?

27-11-2021 09:16, af Astrid Gerd Holtet

Krystaller kan dannes i hundens urin, og disse krystaller kan give anledning til betændelse og irritation i blæren, de kan samles til større sten og i værste fald blokere, så hunden ikke kan komme af med sin urin – og en sådan blokering er livsfarlig

Gør hunden nytårsklar

24-11-2021 09:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Nytåret står snart for døren, og med det kommer den for hundene frygtelige larm. Her får du lidt gode råd til en god nytårsaften med hunden

 

Kender du de 3 stadier af demens hos hunde?

29-11-2021 08:29, af Astrid Gerd Holtet

Et nyere studie inden for demens hos hunde, peger på at sygdommen kan deles i tre forskellige stadier    

Blot et par sugetabletter eller tyggegummi med xylitol kan være livsfarlige for din hund

26-11-2021 09:26, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Sødestoffet xylitol er farligt for hunde, fordi det sænker blodsukkeret og kan give forgiftning. Tandpasta, tyggegummi, slik og sukkerfrie varer er eksempler på produkter, der kan indeholde xylitol. Selv en lille mængde xylitol kan få hunden til at få et livstruende fald i blodsukkerniveauet. Alle produkter der indeholder xylitol, bør derfor altid opbevares utilgængeligt for hunden. Agria Dyreforsikring giver her en oversigt over symptomerne, mængden af xylitol der er farlig for hunden, og hvordan du skal behandle hunden i tilfælde af, at din hund har indtaget produkter med xylitol

Hvad sker der når tæven kommer i løbetid?

30-11-2021 08:00, af Astrid Gerd Holtet

Når tæven kommer i løbetid, bliver hendes krop klar til en parring og en efterfølgende drægtighed. I løbetiden sker der en masse ændringer i tæven både fysisk og mentalt – og vi ser her lidt nærmere på, hvad det er der sker i ugerne omkring tævens ægløsning

Galgo espanol: En spansk jagthund i knibe

26-11-2021 12:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Der lever mere end 400.000 hunde af racen galgo espanol i Spanien, hvor de bruges til jagt og væddeløb. Mange af hundene lever under kummerlige forhold, og hvis de ikke duer bliver de smidt på gaden eller skudt. Dokumentaristen Yeray Lopez er bosat i Danmark og har viet sit liv til at kæmpe for et mere dyrevenligt liv for galgoerne

Pas på hundens poter: Vejsalt er smertefuldt