Klumme: Hvornår udløber din fødselsattest?

19-11-2020 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Månedens klummeskribent: Tina Brigo-Hansen arbejder i Informationen hos Dansk Kennel Klub og har været hundeejer siden 1985

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Da jeg var 15 år, mødte jeg flere gange holdningen, at ”min fødselsattest” var for ung til at købe en hund. Denne holdning fik jeg dog hurtigt gjort til skamme ved at læse alle hundebøger, biblioteket var i besiddelse af, melde hunden til træning, inden den nærmest var født, få mine forældres fulde opbakning efter at have plaget nærmest fra den dag, jeg blev født. Og selvfølgelig var jeg også medlem af både specialklub og DKK, inden jeg blev hundeejer. Men nu oplever jeg, at fødselsattesten åbenbart også har en udløbsdato i den anden ende? Jeg støder på flere opdrættere, der mener, at man ikke kan sælge hund til folk, der bare (!) er 70 år.

”Jamen, de kan jo dø indenfor et par år, og hvem skal så tage sig af hunden?”. Eller ”jamen, de har ingen familie”. Og ”er de i stand til at motionere hunden?”.

Kan I selv høre de dårlige undskyldninger? Man behøver jo hverken være 15, 50, 70 eller sågar 80 år for at de spørgsmål skal være nogen der er besvaret, inden man skal anskaffe sig en hund.

Vi kan alle dø i morgen – corona eller ej. Jeg er sikker på, vi alle kan nævne nogen, der er død i en alt for ung alder, og nogen, der er blevet ”tudsegamle”. Vores omgangskreds – uanset familiestørrelse – har ingen alder. Vores fysik, der gør os i stand til at varetage hundes behov, har ingen alder. De levevilkår, vi kan tilbyde hunden, har ingen alder.

Hvorfor står de positive ord ikke i kø, når ældre mennesker søger ny hund: Hunden kan holde dem både åndsfriske og fysisk friske. Men hov, mange 70-årige er i bedre form end mange 40-årige. Og ikke mindst; mange ældre mennesker har oceaner af kærlighed, tid og roligt gemyt til at tage sig af en hund. Et langt liv med hund giver også meget erfaring, der burde vægte tungt. Mange ældre mennesker har langt mere af dette end en børnefamilie. Ja, jeg ved godt, at nogle også vælger børnefamilier fra.

Så hvem vil I opdrættere egentlig sælge til? Ingen unge, ingen børnefamilier, ingen enlige, ingen ældre mennesker. Har opdrættere overvejet, hvor man så skubber disse mennesker hen? Hvorfor man kan være medskyldig i, at hundehandlere og hunde fra østlandene har kronede kår. Når nogen brændende ønsker sig en hund til at forsøde tilværelsen.

Sælgers marked. Men det bliver det ikke ved med at være. En dag er vi sandsynligvis igen der, hvor markedet er mættet, og det igen bliver købers marked. For ja, det er bestemt et privilegie at kunne vælge og vrage mellem hvalpekøbere.

Hver gang man anskaffer sig en ny hund, bør man naturligvis overveje, om det er den samme race man skal vælge igen; passer den til den familiekonstellation og de vilkår, jeg kan byde hunden lige nu, der hvor jeg er i mit liv? Eller skal jeg have en anden race? Mange skal nok have en mindre race, når man bliver ældre. Men det er ikke det samme som, at man ikke kan tage sig af en hund i en sen alder. Tværtimod. Vi, som har haft hund hele vores liv, kan ikke forestille os noget mere skræmmende end at skulle blive gamle uden en hund ved vores side. Og husk, at du kan få registreret et testamente på din DKK-hund.

Ingen ved, hvornår fødselsattesten udløber – uanset alder! Så overvej nøje, hvorfor du siger nej til hvalpekøbere, og lad aldrig dåbsattesten være det valg! Ansvarlige hundeejere har ingen alder!

PS: Jeg er også selv opdrætter

Læs også

KLUMME: Nyt Center for Forskning i Velfærd hos Familiedyr

20-10-2020 08:34, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Som sædvanlig bringer vi månedens klumme fra Magasinet HUNDEN. Denne gang er det professor ved Københavns Universitet og leder af Center for Forskning i Velfærd hos Familiedyr, Peter Sandøe, der står for klummen

Velkommen på ”bagsiden”

09-10-2020 15:07, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Magasinet HUNDEN har vi hver måned en klumme på bladets sidste side. Har du et forslag til en klumme

KLUMME: Hunde holder sammen på sammenholdet

14-09-2020 08:27, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Her får du klummen fra det nummer af Magasinet HUNDEN, der udkommer i disse dage

Hunden trøster dig, hvis du er ked af det

03-04-2017 15:59, af Kasper Larsson
Hunde er exceptionelle til at aflæse følelser og de vil trøste dig, hvis du er ked af det

Hunde kan genkende ansigter på billeder

03-01-2014 14:43, af Tine Luther
Endnu engang er det fastslået, at hunden er klogere end hidtil antaget.

Tag hunden med på hotel til nytår

11-12-2019 12:06, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

For tredje år i træk kan hundeejere tage deres firbenede venner med til en helt særlig nytårsaften på Clarion Hotel Copenhagen Airport. Sidste år logrede mere end 100 hunde ind i det nye år på hotellet, og i år er de første 160 værelser allerede booket. Men der er stadig plads til flere hunde på hotellet, som tilbyder en festlig aften bag lydisolerende ruder, så også hundene kan nyde overgangen til det nye år

Uden Molly ville Mette ikke være her i dag

10-02-2020 08:37, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Da Mette i 2016 fik konstateret en tumor i hovedet, blev hendes liv forandret for altid. Hunden Molly har hjulpet hende igennem den svære tid

Når det brager udenfor

31-12-2019 08:34, af Astrid Gerd Holtet

Mange hunde er bange for fyrværkeri, og det kan gøre nytårsaften svær at komme igennem. Heldigvis er der en masse du kan gøre for at hjælpe hunden, når det buldrer og brager udenfor.

 

Dagens Læserfoto

31-10-2020 13:49, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Foto|

Hver måned får vi indsendt så mange flotte fotos fra jer læsere, at det er synd og skam, at kun tre bliver vist i bladet. Derfor indfører vi nu Dagens Læserfoto på hunden.dk, hvor vi dagligt lægger et af de billeder, vi har fået tilsendt ud på nettet

Nye raceportrætter på hunden.dk

04-01-2012 13:08, af Tine Luther
Så er golden retriever og italiensk mynde tilføjet listen over raceportrætter.

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

7 grunde til at sove med hunden

21-11-2020 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det blæser udenfor, og man har mest lyst til at putte sig under dynen. Men er det egentlig en god ide at tage hunden med sig under dynen?

Hunde genkender onde mennesker

24-11-2020 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Et nyt studie viser, at hunde kan genkende mennesker, der er onde mod andre mennesker

 

Maxi Zoo overtager Petworld

23-11-2020 08:21, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

BT afslører, at Maxi Zoo har opkøbt Petworld, og at handlen går igennem 1. januar, hvorefter MAxi Zoo vil fortælle mere

6 gode råd, hvis din hund bliver ramt af en bil

22-11-2020 09:10, af Astrid Gerd Holtet

Hvad gør du, hvis uheldet er ude og din hund bliver ramt af en bil?

BLOG: Hold nu fast i dine beslutninger

23-11-2020 12:13, af John Frank Ahm

Jeg opfordrer altid kommende hvalpekøbere til at gøre sig tanker om, hvad deres krav til den voksne hund er, før hvalpen flytter ind. Jo mere afklarede de er med hensyn til husreglerne for hvad hvalpen må og ikke må, jo bedre er de forberedt. At afklare reglerne på forhånd gør dagligdagen lettere, når de efter kort tid får den lille spilopmager hjem

Indog Elite Center udvider med spændende medarbejder

18-11-2020 09:06, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

At undervise på en lydighedscamp i Frankrig kan medføre mange ting. For Miriam Søndergaard har det betydet, at hun nu udvider forretningen med endnu en medarbejder

Klumme: Hvornår udløber din fødselsattest?

19-11-2020 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Månedens klummeskribent: Tina Brigo-Hansen arbejder i Informationen hos Dansk Kennel Klub og har været hundeejer siden 1985

Hundekærlighed kender ingen pris