KLUMME: Hunde er vores lykkepiller i pels – særligt under corona-lockdown

26-05-2020 13:43, af Lise-Lotte Christensen

Her får du klummen fra HUNDEN 05/2020. En opløftende klumme af Lise-Lotte Christensen

Copyright Ridehesten.com
Foto: Wiegaarden/Jørgen Bak Rasmussen

Jeg har tænkt på det mange gange de sidste uger, hvor Danmark har været på den anden ende grundet corona-lockdown, men da jeg så H.M. Dronningens 80 års fødselsdagsportræt, hvor hun står afbilledet foran yndlingsadressen, Fredensborg Slot, sammen med sin skønne gravhund Tilia, så slog det mig igen: Hunde gør en kæmpe forskel for rigtig mange mennesker i denne tid, hvor vi skal blive hjemme og holde afstand til andre mennesker.
Javist er H. M. Dronning Magrethe hele Danmarks regent, med en stor flok dedikerede ansatte og en dejlig familie i samme landsdel, men når man ser bort fra det, så er dronningen også en 80-årig dame, der for to år siden mistede sin elskede mand og nu bor alene og skal holde afstand til andre mennesker. Og helt alene er dronningen jo så ikke, for hun har heldigvis gravhunden Tilia, som følger Majestæten i tykt og tyndt, sover i fodenden af sengen, ligge med hovedet på skødet ved en hver given lejlighed og som minder dronningen om, det nu er tid til strække ben og trække frisk luft på de daglige gåture i parken. 

I en Facebookgruppe for hundeejere, spurgte jeg ”Gør din hund en forskel for dig og familien under corona-situationen?” Svarene kom prompte: 

Cristine, 35 år: Som single og kronisk syg skal jeg virkelig passe på. Jeg har derfor valgt at isolere mig med undtagelse af de nødvendige ture til supermarked, læge og selvfølgelig de daglige ture med mine chihuahua. Mit menneske-sociale liv er på standby, og havde det ikke været for de små 4-benede varmedunke, så havde jeg for længst fået karantæne kuller. Mine hundes selskab og ikke mindst de daglige ture i naturen er ikke bare godt for kroppen, det er direkte guf for sjælen. Jeg har ikke fået et kram eller en knus af et menneske siden Mette Frederiksen lukkede Danmark ned, men jeg har dagligt kunne kramme mine hunde. Det er ikke det samme som et knus fra en god ven eller et familiemedlem, men det hundene kan samlet set, er faktisk bedre.

Hans, 67 år: Min kone og jeg er begge oppe i årene og har nogle helbredsmæssige udfordringer der gør, at vi skal holde social afstand også fra børn og børnebørn. Det er ufatteligt hårdt – særligt for min kone. Vores hund, en ruhåret hønsehund, er en livredder i den sammenhæng. Jeg får et mentalt pusterum, når jeg tager den med i skoven og ser til jagten, og når vi kommer hjem, så lægger den sig tæt op ad min kone, og hendes hånd viger ikke fra dens pels. Jeg er så taknemmelig for både kone og hund i denne udfordrende tid.

Anne, 23 år: Jeg er dyrlægestuderende og vores undervisning og eksamen er omlagt til onlinestudier. Presset er stort og overskuddet på et minimum. Det er her, min FT springer spaniel kommer ind i billedet. Hun er supergod til at minde mig om, at nu er det altså tid til at komme lidt ud og lave noget andet, om det er at gå en tur ud over markerne og i skoven, eller træne lidt simple opgaver. Hun har været min klippe, og i denne tid, hvor veninderne ikke er der til at give et kram, er det skønt at have en hund, som selv byder ind med nærkontakt.

Susanne: Min mor på knap 90 år er isoleret på et plejehjem. Ingen besøg tilladt. Heldigvis kan vi besøge hende på terrassen udenfor lejligheden. Vi ses gennem vinduet og taler i telefon. Højdepunktet ved besøgene er, at jeg har min store, rare leonberger Haarlem med. Min mor bliver simpelthen så glad og snakker til ham. Det giver virkelig glæde og store smil i en så isoleret hverdag. Og Haarlem, ja han elsker mormor, selvom der er vindue mellem dem. 

Og sådan fortsatte beretningerne om hunde, der gør en forskel. Vores hunde kan noget særligt. Uanset om hundeejeren er landets regent, hjemsendt skolebarn, den unge single eller direktøren for det hele, så har vi et til fælles: Hunden er ikke bare menneskets bedste ven – den er også vores lykkepille i pels – i en udfordrende coronatid.

Læs også

KLUMME: Nyt Center for Forskning i Velfærd hos Familiedyr

20-10-2020 08:34, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Som sædvanlig bringer vi månedens klumme fra Magasinet HUNDEN. Denne gang er det professor ved Københavns Universitet og leder af Center for Forskning i Velfærd hos Familiedyr, Peter Sandøe, der står for klummen

Velkommen på ”bagsiden”

09-10-2020 15:07, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Magasinet HUNDEN har vi hver måned en klumme på bladets sidste side. Har du et forslag til en klumme

KLUMME: Hunde holder sammen på sammenholdet

14-09-2020 08:27, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Her får du klummen fra det nummer af Magasinet HUNDEN, der udkommer i disse dage

Hund er ammemor for gris

10-01-2011 09:52, af Anne Kristine Tollestrup
I Karlslunde blev der vendt op og ned på rollerne, der hunden Stasis blev ammemor for den lille amerikanske miniaturegris Kiwi.

Hypothyroidisme - når hunden mangler skjoldbruskkirtelhormon

24-09-2018 08:07, af Astrid Gerd Holtet

Skjoldbruskkirtlens hormoner er en essentiel del af hundens stofskifte. Nogle hundes skjoldbruskkirtel danner ikke nok af hormonerne, og det giver sygdommen hypothyroidisme. Vi ser lidt nærmere på sygdommen og hvad den betyder for hunden

Hunden der reddede katte

06-01-2014 14:12, af Tine Luther
En nu afdød amerikansk hund blev berømt for sin helt specielle adfærd – hunden reddede syge og tilskadekomne katte!

Vind flotte præmier til din hund

09-04-2013 09:01, af Simone Strandet Sørensen
Så er det igen blevet tid til konkurrence, på hunden.dk. Denne gang er det Shop til Dyr, som ønsker at forkæle en håndfuld heldige vindere.

Din hund skal til dyrlægen - også når den er rask

27-11-2017 16:00, af dyrlæge Line Diemer, FAMILIEDYRLÆGERNE

Korrekt forebyggelse kan mindske risikoen for sygdom hos din hund. Derfor er det en god ide, med jævne mellemrum, at tage hunden med til sundhedseftersyn hos dyrlægen

Grøntsager til hunden: Hvad kan den tåle?

10-03-2020 12:15, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Kan hunde spise grøntsager? Mange hunde kan faktisk godt lide grøntsager. Her kan du læse, hvilke grøntsager du kan give din hund, og hvilke der er farlige for den

Roskilde 2019: Første danske CACIB til dansk/svensk gårdhund blev norsk

09-05-2020 12:20, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I denne weekend skulle vi have været til udstilling i Roskilde, men sådan skulle det ikke være. Som et lille plaster på såret udgiver vi i denne St. Bededagsferie vores artikler fra bladet om Roskilde 2019 på hunden.dk. Så lader vi som om, vi er der igen

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hund blev bortført i Randers

20-10-2020 11:35, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Søndag blev Camilla-Julie Skov Hansens hund kidnappet foran en Fakta i Randers. Efter længere menneskejagt lykkedes det hende at finde sin hund

Hvilke hunderacer lever længst?

22-10-2020 14:59, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Når man anskaffer sig en hund, er håbet, at den lever et godt langt liv. Visse hunderacer lever ikke så længe, mens andre har gode muligheder for at fejre indtil flere tocifrede fødselsdage. Så er man til en langsigtet hunderelation, kan det godt betale sig at gå efter en hunderace der, statistisk set, lever over 10 år

Efterlyser schæferhvalps ejer

27-10-2020 15:20, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Østjyllands Politi leder efter ejerne af en schæferhvalp 

Restriktioner og hundesport

25-10-2020 10:01, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Fredagens pressemøde bød på nye restriktioner, som naturligvis også har konsekvenser for hundesporten. Her får du DKK’s overblik

Hundehvalp muligvis stjålet i Nees

26-10-2020 12:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Onsdag forsvandt hundehvalpen Bella på 10 uger fra byen Nees syd for Lemvig. Meget tyder på, at hvalpen er stjålet

Kennelhoste hos hunde

30-09-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Vådt og koldt vejr giver kennelhosten ideelle betingelser – men hvad er kennelhoste, og hvad skal du holde øje med?

BLOG: Var det egentlig så forfærdelig en fødsel?

22-10-2020 19:00, af Susanne Møller Randeris

- når man får oplevelsen lidt på afstand, var det måske ikke helt så slemt

Hunde forgiftet i Næstved