Den skole som James og jeg arbejder på, er en del af Kolding Kommunes skoler og har betegnelsen specialcenter. Skolens elever er normaltbegavede med en diagnose indenfor autismespektret. I løbet af året har vi haft mange spændende forløb, og her kan du læse mere om et af dem.
Magnus er netop gået ud af 9. klasse og har kendt James siden han startede med at træne og arbejde her på skolen.
– James kan finde ud af så mange ting. Jeg føler, at James kender mig og de andre han er sammen med, så man føler det er en personlig relation. Jeg er ikke i tvivl om, at han er glad når han ser mig, så kan jeg nærmest se, at han smiler, fortæller Magnus
Allerede sidste skoleår var vi med til terminsprøver både for træningens skyld, men også for at støtte eleverne. I den forbindelse startede vi et forløb med Magnus, som dengang gik i 8. klasse, og han mærkede hurtigt den gode effekt, James havde på ham. Dette forløb skrev jeg også et blogindlæg, om som kan læses her (link)
Da Magnus skulle op til 9. klasse afgangsprøve, var det nærliggende at vi startede et forløb op igen. Vi vidste jo alle, at det havde en super god og mærkbar effekt. Derfor aftalte vi med Magnus, at vi kunne støtte ham op til alle prøverne i det omfang, han kunne mærke, det var nødvendigt.
– Hvis han ikke havde været her, så var der helt sikkert nogle eksaminer, jeg ikke var mødt op til. Både engelsk men også de skriftlige. Især til engelsk, hvor jeg var presset, hjalp det meget at vide, at han var her for mig, lyder det fra Magnus
Vi startede som altid med de skriftlige prøver. James var her den trofaste og stabile morgenhund til hver eksamen. Han mødtes med Magnus, før prøven startede, hvor de havde tid sammen. Her kunne der nusses, krammes og de kunne sammen finde den ro som der skulle bruges for at kunne sidde stille til prøven. James støttede også Magnus til hver fællesgennemgang af prøverne, før de startede. Her sad han ved siden af Magnus og hjalp ham med at lytte til, hvad der blev sagt. Under selve prøven havde Magnus ikke brug for at James var der, så der kørte vi hjem.
– James har hjulpet mig med at komme herop, det at der en med et kæmpe smil som står og venter på mig gør at motivationen bare stiger. Jeg tror også at jeg præsterer bedre ved at mit humør er bedre, siger Magnus.
Da de skriftlige prøver var vel overstået, var det tid til de mundtlige. James var igen den trofaste morgenhund før hver prøve. De fleste af os husker nok tydeligt følelsen, når døren åbnes og vi træder ind i lokalet med den grønne dug på bordet. Ved bordet sidder en person man aldrig har mødt før og en lærer som man kender ret godt, men selve situationen gør stemningen lidt anspændt.
Forestil dig nu samme situation, hvor du ved din side har en af dine bedste venner, som ALTID er i godt humør, kan få alle til at smile og glædeligt går hen og hilser på censor og lærer før dig selv.
Dét var nemlig sådan det foregik for Magnus til de mundtlige eksaminer. Efter James havde hilst på censor og lærer, fulgte han Magnus hen på sin plads på den anden side af bordet, og når han var landet godt i stolen, gik James og jeg udenfor døren. Her ventede vi på, at Magnus kom ud igen og selv skulle vente på at få sin karakter. Ligeledes ventede vi igen på ham udenfor døren så vi kunne tage godt imod ham, når han var helt færdig.
– Det hjalp, at James hilste på censor. Det var rart i engelsk, fordi jeg kunne se, at censor også var glad for hunde. Måske de også fortæller det videre så flere skoler kan have en skolehund, fortæller Magnus med et smil.
God til at dele
Det var faktisk ikke kun Magnus, som benyttede sig af James til dette års eksaminer. En anden elev fra klassen, som også har brugt James tidligere, var ofte med om morgenen, når der skulle findes ro. Selvom James’ primære opgave var at støtte Magnus, inviterede han den anden elev med, fordi han vidste, hvor meget det hjalp ham selv.
– Alle burde have sådan en som James og opleve det, han kan. Der følger en ro med i ham, som jeg har mærket på mig selv. Han giver sig altid 100 % og gør altid sit bedste, også selvom det er sidst på dagen. Han giver alle omkring ham lige meget tid og husker alle dem som er der, forklarer Magnus
Dimissionsfesten
James var også med på skolen den dag, eleverne havde dimissionsfest. Vi var på vores sædvanlige plads, på biblioteket, så de elever, forældre og søskende som havde lyst til at sige farvel til James kunne komme forbi. James blev flittigt besøgt i løbet af aftenen, hvilket var til hans (og naturligvis også min) helt store glæde. Jo flere mennesker jo bedre! James modtog også en fin gave og et kort, fra Magnus.
Hvorfor er det egentlig det virker?
Vi ved at vi opnår en stigning i dit oxytocin niveauet (følelsen af lykke og velvære) allerede ved 1-5 minutters samvær med hund. (Kilde: Handlin et al., 2011) Hvilket forklarer hvorfor samværet med James i forbindelse med eksaminer har en så mærkbar effekt. Derudover er James også fysisk tæt på Magnus, når de krammer eller sidder tæt sammen på gulvet hvilket er med til at stimulere vagus nerven, som blandt andet arbejder direkte på kroppens evne til at regulere stress. Stimulering af vagusnerven er afgørende for at aktivere kroppens afslapningsrespons. Den fungerer som en naturlig regulator, der hjælper med at genoprette balancen efter stressende begivenheder, hvilket er uvurderligt for mental sundhed. (Kilde: Dr. Stephen Porges, The Polyvagal Theory, 2011)
Din egen hund kan hjælpe dig med at opnå en stigning i dit oxytocin niveauet (følelsen af lykke og velvære) allerede ved 1-5 minutters samvær.
Foråret er gået med mange nye og spændende ting - her i blandt terminsprøver og konfirmation. Når situationerne er nye for både James og jeg, er alt hvad vi laver, med forbehold for at han kan have brug for en pause, mere tid, eller at han måske ikke er klar til den givne opgave endnu.
Fritid er vigtigt for både for hunde og mennesker - og James er ingen undtagelse.
Denne golden retriever har i den grad fundet sig til rette i sneen, men mon ikke den kommer til at fryse poterne en smule. Billedet er taget af Karen Lykke Olsen
Westminster Kennel Clubs enorme udstilling er netop slut. Vinderen blev en pudel, men det er en golden, der har stjålet opmærksomheden
Når skolehunden er på job i klassen, er der mere ro og koncentration blandt eleverne – indlæringseffekten er højere og elevernes evne til at vise følelser får også et løft
Lørdag blev der holdt juletræsfest for golden retrievere i Hedehusene hundeskov. Her kan du se lidt dejlige billeder
I Viborg er en golden retriever forsvundet. Retrieveren hedder Carlo, og er ikke set siden mandag aften
Med Hjem-Is kan hunde få deres helt egen is leveret direkte til døren. For opdrætter Brigitte Malou Christensen er hundeisen blevet et fast indslag ved både fødselsdage og hverdagsforkælelse, og ismanden Victor er blevet en kær gæst med logrende velkomst.
Økonomi, livsstil og etiske overvejelser har i 2024 påvirket danskernes valg af hund, forklarer Agrias hundeekspert, Lotte Evers, som analyserer årets top 25 over Danmarks mest populære hunderacer.
I sidste nummer af HUNDEN kunne I læse raceportrættet af den irske ulvehund. Måske fik I lyst til at møde de blide kæmper og høre lidt mere om, hvad vi, der har dem, bruger dem til og ikke mindst, hvor I kan møde dem og høre meget mere, end denne artikel kan fortælle
Fantastisk præstation af det danske landshold ved VM i Østrig i weekenden
Når hunden bliver gammel, sker der en masse ændringer, som har betydning for dens sundhed. Vi har kigget nærmere på ti af de ting, der ændrer sig hos seniorhunden.
Dansk Canicross Forbund (DCF) lancerer i år en landsdækkende løbsserie, DCF Dog Series 2025-26, der skal samle hundeentusiaster fra hele Danmark til motion, konkurrence og fællesskab i naturen. Serien giver deltagerne mulighed for at samle point gennem sæsonen ved at deltage i flere løb, og ved sæsonens afslutning kåres en samlet vinder
Vi ser lidt nærmere på syv symptomer, som er vigtige for alle hundeejere at kunne genkende
Farver, blade og glade snuder – vi vil se jeres bedste efterårsbilleder
Nogle hunde ser ud til at knytte sig stærkere til én bestemt person i husstanden, mens andre virker lige glade for alle. Hvad afgør, hvem der bliver hundens favorit? Handler det om, hvem der fodrer den, hvem der leger mest med den, eller er der helt andre faktorer på spil?
Hvordan lærer man børn, der har svært ved sociale relationer, at være gode venner?
På en specialskole for børn med autisme har jeg fundet svaret i samarbejdet med vores firbenede kollega, skolehunden James
Halter økonomien eller er dyreholdet vokset dig over hovedet, så kan du i denne og næste uge gratis indlevere dit dyr hos Dyreværnet