Præsidenten for FCI Rafael de Santiagos svar til offentligheden ovenpå sagen fra Rusland

03-08-2017 16:29, af Anne Ekenberg

Den 1. maj i år lød der et ramaskrig, som gik det meste af hundeverdenen rundt, efter at billeder af en stærkt underernæret mynde af racen sloughi, som vandt Best of Breed-titlen ved en hundeudstilling i Rusland var blevet lagt på nettet. Med på nogle af billederne sås præsidenten for FCI Rafael de Santiago. Han skrev et svar d. 6. maj, som kan læses oversættelse her. Hunden.dk beklager, at vi ikke har været opmærksomme på dette tidligere.

Copyright Ridehesten.com

“Idet jeg er blevet opmærksom på det udbrud af følelser, som et billede taget ved det årlige ”Russian Sighthound Show” i Skt. Petersborg og publiceret på de sociale medier har afstedkommet, vil jeg gerne have lov til at redegøre for følgende:

Jeg dømte ikke nogle af de racer, som omfattede de usunde hunde, hvis billeder blev publiceret på Facebook.

Jeg dømte ikke afghanske mynde, greyhound eller borzoi ved denne udstilling.

Men ved dagens slutning blev jeg dog bedt om at holde [præmie]båndene for størstedelen af alle vinderne sammen med mine meddommere, mens der blev taget fotografier.

Mange hunde blev vist frem for mig, og det var uheldigt, at jeg ikke bemærkede lige præcis denne hunds kondition, da den kom hen for at blive fotograferet.

Jeg skulle have været mere opmærksom, da jeg præsenterede båndene, men det havde været en lang dag. Derfor var det først efter, at billederne var publiceret, at jeg blev klart over situationen. Jeg har personligt stille direkte spørgsmål til den organiserende komite og fik at vide, at alle hunde, som var tilmeldt, var godkendt af de inspicerende dyrlæger. Ikke desto udtrykte jeg min bekymring vedrørende nogle af de viste hundes tilsyneladende ringe tilstand, og det var min intention at gennemgå sagen nærmere, også officielt, når jeg kom hjem.

Jeg er dybt berørt over at have forårsaget sådan et dårligt indtryk i offentligheden, især fordi jeg har det som et særligt punkt i min præsidentperiode for FCI altid at støtte tiltag rettet mod velfærd i FCI, og jeg har en grundlæggende personlig forpligtelse over for dyrevelfærd og – specifikt – hundevelfærd.

Vær forvisset om, at jeg vil fortsætte med at foretage yderligere forespørgsler i denne sag, og jeg vil fortsætte med at gøre en vedvarende indsat for at bevare og fremme HUNDEVELFÆRD i FCI.”

Rafael de Santiago

Præsident for FCI

Læs den engelske version, som findes på FCI’s hjemmeside her.

(Oversat af lektor i engelsk Anne Elisabeth Ekenberg)

Læs også

Alle racestandarder samlet i ny app

29-04-2021 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

FCI har udgivet en ny app, hvor man kan finde samtlige racestandarder på godkendte racer

Problematiske hollandske regler

26-05-2020 08:34, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Holland er man netop nu ved at indføre skrappe regler for fladnæsede racer. Regler som kun rammer opdræt og ikke import af hunde. I reglerne opfordres der også til kryds af racer, hvilket på ingen måde støttes af FCI

Video: Vise ord fra Tamas Jakkel

17-03-2020 08:19, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I en video fortæller præsident for FCI Tamas Jakkel om sine tanker omkring coronavirus og ikke mindst World Dog Show. Se videoen her

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Kennelhoste hos hunde

21-10-2021 09:00, af Astrid Gerd Holtet

Vådt og koldt vejr giver kennelhosten ideelle betingelser – men hvad er kennelhoste, og hvad skal du holde øje med?

Når man vil have to hunde i huset

20-10-2021 09:31, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

To hunde giver dobbelt så meget glæde, men ofte også dobbelt så meget besvær. Her er lidt tips fra Spanielbogen om, hvad du bør have i baghovedet, inden du anskaffer dig mere end én hund

Briter vil af med deres hunde

27-10-2021 12:35, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Storbritannien oplever man netop nu, at folk går meget langt for at komme af med de hunde, de har købt under coronanedlukningen

Smertefuld forsnævring i rygraden

22-10-2021 09:10, af Astrid Gerd Holtet

Store midaldrende hunde er i særlig risiko for at udvikle lumbosacral stenose – en tilstand, der giver et tryk på rygmarven i lændeområdet, og som kan være forbundet med udtalt smerteegene

Labradoodle skulle aldrig have været opfundet

30-09-2019 08:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

”Opfinderen” af labradoodle, der er en blanding mellem labrador og puddel, kommer med opsigtsvækkende advarsel om den populære blanding

Hunde skaber af billede ud fra lugte

25-10-2021 08:05, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hundens lugtesans er meget veludviklet, men indtil nu har man ikke vidst, om hunden rent faktisk ved, hvad der har afgivet den lugt, som den finder. Det svarer nyt studie på

Dansk Europamester i Lure Coursing

23-10-2021 17:02, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Fredag fik Danmark sin første Europamester i Lure Coursing nogensinde. Den dygtige hund er Eloy, som er en galgo espagnol

Kan hunden blive smittet af vores influenza

26-10-2021 09:04, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Post-corona influenza-sæsonen er ved at gå i gang, og vi mennesker lader os vaccinere i rekordstort tal. Alligevel bliver nogle af os jo syge – og hvad så med hunden, der kommer til sengekanten og trøster, kan vi smitte den? Dyrlæge hos Agria Dyreforsikring kommer her med svaret

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

Du tager jo også fodboldstøvler på, når du spiller fodbold

01-10-2021 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hvorfor skal man have en speciel jakke på, når man lufter hund? Det er et af de spørgsmål, der ofte møder DogCoach, når virksomheden viser dens hundelufterjakker