Heltehunden Whisky med de ni liv: Afsnit 5: Angst og behandling

18-10-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Whisky er en ganske særlig hund. Selvom han kun er to år, har hans ejer Amanda Madsen allerede brugt en mindre formue på operationer og lignende. Det er der en ganske særlig grund til. Følg vores lille serie om Whisky her i efterårsferien

Copyright Ridehesten.com
Foto: Wiegaarden/Bjarke Kirkegaard Nielsen

– Havde det været min gamle puddel på 10 år, havde jeg ikke brugt så mange penge på operationer, men jeg følte, at han skulle have en chance i livet, fortæller Amanda Madsen.

Ej heller, hvis det havde været cancer, havde hun valgt at bruge så mange penge.

– Hvis Whisky havde haft kræft, havde han fået lov at leve, så længe han ikke havde smerter. Jeg har mistet flere hunde på grund af kræft, og jeg vil ikke byde min hund at forlænge livet bare fordi jeg har svært ved at sige farvel, men Whisky er jo bare så ung, og noget i mig sagde bare, at han nok skulle komme over sine vanskeligheder, siger hun.

Men for Amanda er Whisky også meget mere end en hund. Han har været hendes redning ud af et langt forløb med svære angstanfald.

– Jeg har en fortid med mange år som mobbeoffer, og det har sat sig som angst i mig. Da jeg havde det værst, kunne jeg ikke handle ind. Jeg var simpelthen bange for andre mennesker. Skulle jeg handle ind, sørgede jeg for at gøre det på tidspunkter, hvor der ikke var så mange andre i butikkerne. Kom der så alligevel nogen ind i butikken, kastede jeg kurven fra mig og løb ud igen, husker hun og fortsætter:

– Da jeg fik Whisky var han også bange for mennesker, og det blev min opgave at vise ham, at andre mennesker ikke var farlige. Jeg ville jo have, at han skulle have det godt og have det bedste ud af verden. Så selvom jeg var pissebange og angst, så lod jeg som om, det var ok at være ude, for at gøre ham tryg ved det.

Amanda har selv trænet Whisky til at blive den hund, han er i dag. Hun har hele tiden brugt sin intuition, og stolet på, at hun gjorde det rigtige ved at træne Whisky i små skridt.

Og noget tyder på, at hun har fat i noget rigtigt, for det er svært at finde en gladere og venligere hund end Whisky, som dog ikke har den store tålmodighed til at sidde og lytte til sin ejer blive interviewet.

– Det har været dyrt, men jeg fortryder ikke, at jeg har brugt så mange penge på Whisky. Det har ganske enkelt været det hele værd. Han er jo en glad og dejlig hund. Nu skal vi bare træne ham i ikke at være så morsyg, siger Amanda Madsen og griner.

Du kan følge Amanda og Whisky her

 

Læs også

Heltehunden Whisky med de ni liv: Afsnit 4: Heltehunden

17-10-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Whisky er en ganske særlig hund. Selvom han kun er to år, har hans ejer Amanda Madsen allerede brugt en mindre formue på operationer og lignende. Det er der en ganske særlig grund til. Følg vores lille serie om Whisky her i efterårsferien

Heltehunden Whisky med de ni liv: Afsnit 3: Pinden og bylden

16-10-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Whisky er en ganske særlig hund. Selvom han kun er to år, har hans ejer Amanda Madsen allerede brugt en mindre formue på operationer og lignende. Det er der en ganske særlig grund til. Følg vores lille serie om Whisky her i efterårsferien

Heltehunden Whisky med de ni liv: Afsnit 2: Tæt på aflivning

15-10-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Whisky er en ganske særlig hund. Selvom han kun er to år, har hans ejer Amanda Madsen allerede brugt en mindre formue på operationer og lignende. Det er der en ganske særlig grund til. Følg vores lille serie om Whisky her i efterårsferien

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Giardia i Svendborg

18-02-2020 12:12, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Netop nu meldes der om flere tilfælde af giardia i og omkring Svendborg. Vi har talt med en hundeejer, hvis hund er ramt

 

Store bøder for ulovlig import og erhvervsmæssig handel med hundehvalpe

14-02-2020 10:51, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

To mænd og én kvinde fra Fyn blev i sidste uge dømt i en sag om ulovlig import og salg af minimum 55 hundehvalpe fra Polen

Dyreklinik: Giardia kan stamme fra hundeskov

19-02-2020 13:32, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi har snakket med Korsgade Dyreklinik i Svendborg om de mange tilfælde af Giardia i området. Rygterne svirrer om, at en hundeskov er smittekilde

 

Nu er Cookie desværre ikke mere

19-02-2020 16:02, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Husker du udstillingen i Ballerup, hvor den 16-årige pumi Cookie blev udstillet efter 14 års pause fra udstillingsringene? Nu er Cookie desværre død

Hvorfor fælder hunde?

15-02-2020 10:45, af Astrid Gerd Holtet

Mange hunderacer fælder – nogle gange til stor frustration for den der skal svinge støvsugeren til dagligt. Mange hundeejere oplever også at problemet er særligt udtalt i foråret og efteråret. Men hvorfor sker det, og hvordan kan man begrænse mængden af hundehår derhjemme?  

Plæneklipper fuldender Winnies hold

18-02-2020 19:05, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Så er sidste hjælper til Winnie Vestergaard fundet, og det er i den grad en mand, der er vant til at dirigere

Skal dyrlæger have faste takster