Heltehunden Whisky med de ni liv: Afsnit 5: Angst og behandling

18-10-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Whisky er en ganske særlig hund. Selvom han kun er to år, har hans ejer Amanda Madsen allerede brugt en mindre formue på operationer og lignende. Det er der en ganske særlig grund til. Følg vores lille serie om Whisky her i efterårsferien

Copyright Ridehesten.com
Foto: Wiegaarden/Bjarke Kirkegaard Nielsen

– Havde det været min gamle puddel på 10 år, havde jeg ikke brugt så mange penge på operationer, men jeg følte, at han skulle have en chance i livet, fortæller Amanda Madsen.

Ej heller, hvis det havde været cancer, havde hun valgt at bruge så mange penge.

– Hvis Whisky havde haft kræft, havde han fået lov at leve, så længe han ikke havde smerter. Jeg har mistet flere hunde på grund af kræft, og jeg vil ikke byde min hund at forlænge livet bare fordi jeg har svært ved at sige farvel, men Whisky er jo bare så ung, og noget i mig sagde bare, at han nok skulle komme over sine vanskeligheder, siger hun.

Men for Amanda er Whisky også meget mere end en hund. Han har været hendes redning ud af et langt forløb med svære angstanfald.

– Jeg har en fortid med mange år som mobbeoffer, og det har sat sig som angst i mig. Da jeg havde det værst, kunne jeg ikke handle ind. Jeg var simpelthen bange for andre mennesker. Skulle jeg handle ind, sørgede jeg for at gøre det på tidspunkter, hvor der ikke var så mange andre i butikkerne. Kom der så alligevel nogen ind i butikken, kastede jeg kurven fra mig og løb ud igen, husker hun og fortsætter:

– Da jeg fik Whisky var han også bange for mennesker, og det blev min opgave at vise ham, at andre mennesker ikke var farlige. Jeg ville jo have, at han skulle have det godt og have det bedste ud af verden. Så selvom jeg var pissebange og angst, så lod jeg som om, det var ok at være ude, for at gøre ham tryg ved det.

Amanda har selv trænet Whisky til at blive den hund, han er i dag. Hun har hele tiden brugt sin intuition, og stolet på, at hun gjorde det rigtige ved at træne Whisky i små skridt.

Og noget tyder på, at hun har fat i noget rigtigt, for det er svært at finde en gladere og venligere hund end Whisky, som dog ikke har den store tålmodighed til at sidde og lytte til sin ejer blive interviewet.

– Det har været dyrt, men jeg fortryder ikke, at jeg har brugt så mange penge på Whisky. Det har ganske enkelt været det hele værd. Han er jo en glad og dejlig hund. Nu skal vi bare træne ham i ikke at være så morsyg, siger Amanda Madsen og griner.

Du kan følge Amanda og Whisky her

 

Læs også

Whisky, en britisk turnspit dog

03-08-2021 12:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi har tidligere skrevet om racen, turnspit dog. Nu har vi været i kontakt med et walisisk museum, der faktisk har et udstoppet eksemplar af racen. Læs om den her

Whisky er i topform igen

31-07-2020 12:45, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Husker du Whisky, som vi skrev om for et års tid siden? Her får du en opdatering på den uheldige hund

Heltehunden Whisky med de ni liv: Afsnit 4: Heltehunden

17-10-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Whisky er en ganske særlig hund. Selvom han kun er to år, har hans ejer Amanda Madsen allerede brugt en mindre formue på operationer og lignende. Det er der en ganske særlig grund til. Følg vores lille serie om Whisky her i efterårsferien

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

Kennelhoste hos hunde

21-10-2021 09:00, af Astrid Gerd Holtet

Vådt og koldt vejr giver kennelhosten ideelle betingelser – men hvad er kennelhoste, og hvad skal du holde øje med?

Når man vil have to hunde i huset

20-10-2021 09:31, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

To hunde giver dobbelt så meget glæde, men ofte også dobbelt så meget besvær. Her er lidt tips fra Spanielbogen om, hvad du bør have i baghovedet, inden du anskaffer dig mere end én hund

Aggression hos hunde - ny brik i puslespillet er måske fundet

14-10-2021 08:15, af Astrid Gerd Holtet

Hvorfor udvikler nogle hunde problemer med aggression, når andre ikke gør? Det har en gruppe forskere fra universitet i Arizona, USA, forsøgt at blive klogere på, og måske har de fundet endnu en brik i puslespillet  

Træn hundens smidighed: 5 gode råd

17-10-2021 09:50, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Flere hunde rammes af stivhed og smerter i led. Derfor er det en god ide at træne smidighed

Blog: Min hund: En topatlet - Optimer hundens præstation og undgå skader. Del I. Opvarmning.

16-10-2021 13:40, af Karoline Sidelmann Brinch

Mange hunde bliver brugt til forskellige typer sport: Agility, lydighed, jagt, cykling, canicross og meget andet. Det stiller krav til hundens fysik – og til tider glemmer vi tobenede vist, at vores hunde faktisk er topatleter, som præsterer på højt niveau. Af og til i mange timer af gangen

Smertefuld forsnævring i rygraden