Bør hundeskove deles op

03-06-2020 15:12, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Flere uheldige oplevelser har fået Cemile Joanna Bonde til at foreslå, at der bør være en opdeling af, hvornår henholdsvis store og små hunde må færdes i hundeskove

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto af meget ømt ben

Da Cemile Joanna Bonde for nylig gik tur i Oxbjerget Hundeskov med sin malteser, fik turen en noget uheldig afslutning.

Mens Cemille havde al sin opmærksomhed på den lille malteser, kom to større hunde i fuld fart og torpederede Cemile.

– Hundene var i fuld leg ned ad en bakke, som jeg var på vej op ad. Da de ramte mig, fik jeg en flyvetur, og jeg var sikker på, at mit ben var brækket, fortæller hun.

Heldigvis kunne hun nøjes med en fibersprængning og en masse blå mærker og op til en måneds sygemelding.

– Jeg blev heldigvis hjulpet op af hundeejerne, som også var chokerede over, det der var sket, fortæller hun.

Oplevelsen, som ikke er den første uheldige oplevelse, hun har haft i en hundeskov, fik hende til at tænke på, hvad man kunne gøre for at gøre hundeskove mere sikre at færdes i.

– Jeg bebrejder absolut ikke nogen, og jeg synes der skal være plads til os alle. Derfor tænkte jeg, at det måske kunne være en ide at dele tiden i hundeskoven op, så små hunde måtte komme i et vist tidsrum og store i et andet. Jeg ved ikke præcist, hvor grænsen skulle gå, men jeg tror det ville kunne forhindre en del farlige situationer, siger hun og fortsætter:

– Jeg er godt klar over, at det lige så vel kunne have været en ejer af en stor hund, der var blevet ramt, men de, der er vant til store hunde, er måske også bedre til at reagere korrekt, når de kommer farende.

Derudover er Cemile som ejer af en mindre hund også bare mere nervøs for store hunde. Ikke fordi, hun tror store hunde generelt er farligere.

– Nej det er mere mødet mellem den store og den lille hund, som jeg kan være nervøs for nogle gange. Langt de fleste gange er der jo ikke nogen problemer, men hvis en større hund får fat i en mindre, er konsekvenserne bare værre, siger hun og uddyber:

– Jeg mødte engang en ejer af en større hund i en hundeskov. Ejeren sagde til mig, at det måske var en fejl, at hun havde givet sin hund et pivedyr, der lignede en lille hvid hund som min. Det var jo fint at der var noget opmærksomhed på problemet fra hendes side, men jeg oplevede hendes hund gik over stregen og vi skyndte os væk.

Vi er klar over, at der findes hundeskove rundt omkring i Danmark, som har små indhegninger til hvalpe og mindre hunde, men kunne det være en ide at opdele åbningstiderne, så der er nogle dage eller tidspunkter, hvor der kun måtte være små hunde i hundeskoven?

Læs også

Fra 1. april - 1. oktober: Hunden skal i snor på stranden

26-03-2021 12:01, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Danmark har fået mange nye hundeejere i 2020, der måske ikke er så bekendte med reglerne for hunde ved vand og i skov: Hunde skal generelt være i snor i naturen, men der er undtagelser, f.eks. i de efterhånden mange hundeskove

Ikke flere vandspande i Undallslund

11-11-2020 08:36, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Efter mindst to hunde er blevet forgiftet i en hundeskov i Viborg, har man nu valgt at fjerne de vandspande, forgiftningen kom fra

Aktier gav hundeskov

08-06-2020 08:36, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Vigersted ved Ringsted har borgere solgt aktier for at få råd til en ønsket hundeskov

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

Aggression hos hunde - ny brik i puslespillet er måske fundet

14-10-2021 08:15, af Astrid Gerd Holtet

Hvorfor udvikler nogle hunde problemer med aggression, når andre ikke gør? Det har en gruppe forskere fra universitet i Arizona, USA, forsøgt at blive klogere på, og måske har de fundet endnu en brik i puslespillet  

Hundeejerens adfærd – hvordan påvirker du din hund?

10-10-2021 09:08, af Astrid Gerd Holtet

Et forskerhold fra Wien har undersøgt hvordan vores adfærd påvirker vores hundes evne til at håndtere stressende oplevelser

Fyns Internat: Vi hjælper alle hunde