Hvornår er hunden en dealbreaker?

07-11-2019 11:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Er det okay at tage sin hund med, når man bliver inviteret på date? Er det okay, at hunden sover med i dobbeltsengen? Er det okay, at man prioriterer hundetræningen fremfor en kærestetur i biografen? Swiper vi til højre eller til venstre, når profilbilledet er af en kvinde eller mand, der kysser sin hund

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

I weekenden den 16. og 17. november får hunden et ordentlig skud opmærksomhed, når der gennem to dage stilles skarpt på den firbenede bedsteven - fra hale til snude og alt det, der foregår under pelsen - til hunde-arrangementet, ”Alt til hund og ejer” og ”DogDays”, i FrederiksborgCentret i Hillerød. Her skal det i år i særlig grad handle om partnerskabet mellem hund og ejer. Det her særlige, magiske bånd, der kan være så stærkt, at hunden kan være en dealbreaker for mange. 

Hunden er populær blandt os danskere. Faktisk så populær, at der bor en hund i hvert fjerde danske hjem. Den populære følgesvend har samtidig også kronede dage, for flisegulvet i bryggerset hører fortiden til og hunden er i dag at finde i sofaen i stuen – sammen med resten af husstanden, hvis ellers der er plads til dem. Og måske sågar i dobbeltsengen i soveværelset.

Partnerskabet mellem hund og menneske går mange tusind år tilbage. Men den rolle, hunden spiller for os, har gennem tiden ændret sig betragteligt. I dag er det oftest en livsstil at have hund, og hunden er ikke længere ”bare” en hund. Fido er familie – en bedsteven, en soulmate og et partnerskab, der udfylder mange af de behov, vi som mennesker har og måske savner hos en kæreste – og i en særlig grad, hvis vi er single.   

Hver tredje dansker er single. Det svarer til 1,6 millioner tobenede. Og det er noget, der også smitter af på den firbenedes popularitet. Hvorfor? Fordi jo flere singler vi er, des flere kæledyr anskaffer vi os – og her er hunden en topfavorit.

Vi er all-in, når det kommer til at give hunden opmærksomhed og investere masser af tid, penge og kærlighed i partnerskabet. Og det i en sådan grad, at hunden i visse situationer kan være en direkte dealbreaker - både i jagten efter den næste kæreste eller i forholdet med ham eller hende, vi allerede har fundet os.

Som hundeejer kan dealbreakeren være, ”hvis han ikke kan lide hunden, eller hunden ikke kan lide ham, er det fuldstændig no go for mig”. Eller ”hvis han kritiserer min hund, kan han lige så godt fise af. Det er det samme som at kritisere mig og sige, at jeg ikke er god nok”.

Og som kæreste eller date til en hundeejer er dealbreakeren måske ”hvis den hund skal ligge i dobbeltsengen sammen med os, er jeg den, der er smuttet”. Eller ”hvis hun skal nusse og kysse mere med den hund, end hun kysser mig, så smutter jeg.”

Er det overhovedet tilladt at stille spørgsmålstegn ved hundens placering på piedestalen og opnår man som bejler overhovedet noget andet end at få vist døren, hvis man undrer sig? Stiller hundeejeren for urealistiske krav til en kommende kæreste? Er hundeejeren for nærtagende omkring sin hund? Er det for meget forlangt, at en kommende kæreste skal elske og værdsætte hunden lige som man selv gør? Vil en kæreste finde sig i at være ”nummer 2”? Kort sagt: Hvad får os til at stemple ind – eller ud, når det kommer til hunden?

Læs også

Arrangør: Dejlige Hundedage i Hillerød

18-11-2019 15:01, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

En alt andet end stille og rolig weekend er netop overstået for Linn Radsted, der medarrangørerne af Dogdays & Alt til Hund messen 

Lea Nor: Kiddo blev min healer

14-11-2019 12:51, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Da Lea Nor anskaffede sig en border collie var planen, at de skulle konkurrere sammen. Kiddo var dog en helt anden slags hund, og det har sat spor i Lea Nor

Dogdays: Oplev live parterapi

13-11-2019 15:07, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Som hundeejer ved man, at forholdet til hunden er helt specielt. Så hvorfor ikke gå i parterapi med hunden? Det kan faktisk lade sig gøre, og man kan se det til Dogdays i weekenden

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Traumatiske oplevelser kan forkorte hundes liv

24-11-2021 15:00, af Astrid Gerd Holtet

Ungarsk studie peger på, at traumatiske oplevelser kan have langvarige, negative konsekvenser for hunde og i sidste ende forkorte deres levetid

Urinkrystaller: Hvad er det?

27-11-2021 09:16, af Astrid Gerd Holtet

Krystaller kan dannes i hundens urin, og disse krystaller kan give anledning til betændelse og irritation i blæren, de kan samles til større sten og i værste fald blokere, så hunden ikke kan komme af med sin urin – og en sådan blokering er livsfarlig

Gør hunden nytårsklar

24-11-2021 09:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Nytåret står snart for døren, og med det kommer den for hundene frygtelige larm. Her får du lidt gode råd til en god nytårsaften med hunden

 

Kender du de 3 stadier af demens hos hunde?

29-11-2021 08:29, af Astrid Gerd Holtet

Et nyere studie inden for demens hos hunde, peger på at sygdommen kan deles i tre forskellige stadier    

Blot et par sugetabletter eller tyggegummi med xylitol kan være livsfarlige for din hund

26-11-2021 09:26, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Sødestoffet xylitol er farligt for hunde, fordi det sænker blodsukkeret og kan give forgiftning. Tandpasta, tyggegummi, slik og sukkerfrie varer er eksempler på produkter, der kan indeholde xylitol. Selv en lille mængde xylitol kan få hunden til at få et livstruende fald i blodsukkerniveauet. Alle produkter der indeholder xylitol, bør derfor altid opbevares utilgængeligt for hunden. Agria Dyreforsikring giver her en oversigt over symptomerne, mængden af xylitol der er farlig for hunden, og hvordan du skal behandle hunden i tilfælde af, at din hund har indtaget produkter med xylitol

Hvad sker der når tæven kommer i løbetid?

30-11-2021 08:00, af Astrid Gerd Holtet

Når tæven kommer i løbetid, bliver hendes krop klar til en parring og en efterfølgende drægtighed. I løbetiden sker der en masse ændringer i tæven både fysisk og mentalt – og vi ser her lidt nærmere på, hvad det er der sker i ugerne omkring tævens ægløsning

Galgo espanol: En spansk jagthund i knibe

26-11-2021 12:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Der lever mere end 400.000 hunde af racen galgo espanol i Spanien, hvor de bruges til jagt og væddeløb. Mange af hundene lever under kummerlige forhold, og hvis de ikke duer bliver de smidt på gaden eller skudt. Dokumentaristen Yeray Lopez er bosat i Danmark og har viet sit liv til at kæmpe for et mere dyrevenligt liv for galgoerne

Pas på hundens poter: Vejsalt er smertefuldt