Tyske forskere sætter spørgsmålstegn ved hypotese om hundens domesticering

29-10-2018 08:25, af Astrid Gerd Holtet

Hvornår og hvordan hunden lærte at leve med mennesker er stadig til debat – og nu sættes der spørgsmålstegn ved en af de populære forklaringer

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

På et tidspunkt i historien gik hundens forfædre fra at leve vildt til at leve sammen med mennesker – denne proces kaldes for hundens domesticering. Trods meget forskning, er det stadig ikke klarlagt, hvornår og hvordan denne proces fandt sted. Der er opstillet flere hypoteser, der alle opstiller mulige forklaringer, men der er fortsat uenighed om hvilken forklaring, der er den rigtige.

En af hypoteserne er, at hundene gradvist selv vænnede sig til at leve sammen med mennesker, fordi de var tiltrukket af maden på de lossepladser der lå i forbindelse med det tidlige menneskes bopladser. Denne hypotese blev først fremført af forskerne Roy og Lorna Coppinger i 2001, og siden har den vundet stor opbakning. Nu stiller et tysk forskerhold dog spørgsmålstegn ved hypotesen.

Huller i hypotesen om lossepladserne

Blandt kritikpunkterne peger de tyske forskere på, at domesticeringen af hunden startede længe før mennesker begyndte at lave lossepladser, der kunne være tiltrækkende for hundens forfar. Derudover mener forskerne ikke, at hypotesen kan forklare hvorfor det kun var ulve der blev domesticerede, og ikke andre dyr som ræve og sjakaler. Både ræve og sjakaler kan finde på at spise ådsler og affaldsrester, og ville derfor også være blevet tiltrukket af, hvad lossepladserne kunne tilbyde, og på den måde være kommet i tæt kontakt med mennesker.

Stor lighed mellem mennesker og hunde

Gennem undersøgelse af moderne hunde og mennesker, mener forskerne til gengæld at det er vigtige ligheder i psykologiske og neurobiologiske strukturer, der har gjort det muligt at skabe relationer de to arter imellem, og muliggjort at de kunne kommunikere og arbejde sammen. Derfor peger forskerne i stedet på, at svaret på hundens domesticering skal findes i en aktiv social proces. Dog understreger de også, at mere forskning er nødvendig for at klarlægge præcis, hvordan denne proces har fundet sted.

Læs også

Forskning: Hvalpehold gør hunden mere trænbar

14-09-2019 12:40, af Astrid Gerd Holtet

Nyt studie fra Spanien viser at hunde bliver lettere at træne, hvis de deltager på et hvalpehold, samt at en række adfærdsproblemer kan forebygges med tidlig træning

AniCura opdaterer om sygdom

12-09-2019 16:17, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hundeejere landet over er i disse dage bekymrede for deres firbenede venner. I Norge har dyrlæger oplevet en markant stigning i tilfælde af alvorlig sygdom hos hunde i Oslo-området, og indtil videre er 27 hunde døde. I Danmark har vi ingen indikationer på, at vi oplever samme sygdomsbillede. Nye oplysninger fra Mattilsynet i Norge viser desuden, at sygdommen formodentlig ikke smitter let fra hund til hund

Hver femte danske hund svært overvægtig

12-09-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Nyt studie fra Københavns Universitet viser foruroligende tal om danske familiehundes sundhed

Voldsomst reaktion på smerte hos ”søde hunde”

06-10-2012 07:46, af Tine Luther
Med smerte følger typisk aggressioner. Ny forskning viser, at det er de blide hunde, der reagerer med mest aggression, når de bliver smertepåvirket.

En hund er bedre end søskende

04-01-2018 08:40, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ny forskning fra University of Cambridge viser, at børn har flere fordele ved at have en hund end ved at have søskende.

Hunde skal spise råt som ulve

22-01-2018 09:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I sidste uge havde vi historien om, at raw food til hunde ikke var godt for dem på grund af diverse bakterier. Engelsk ekspert går nu i rette med den opfattelse. Hendes hunde har spist raw food de sidste ti år

Dårlige oplevelser påvirker hundens søvn

10-11-2017 10:00, af Astrid Gerd Holtet

De fleste har nok oplevet at have en dårlig dag med stress eller bekymringer. Sådan nogle dage, man glæder sig til er overstået. Men når man endelig får mulighed for at sove, så er søvnen dårlig og urolig. Ny forskning tyder på, at din hund måske kan opleve det samme!

Nye fund kaster lys over hundens domesticering

22-11-2017 16:04, af Astrid Gerd Holtet

Indgraveringer i sandsten fundet i det nordvestlige Saudi Arabien er måske de tidligste billeder af hunde i snor

Større foderkrav til de små hunde

27-01-2011 14:06, af Anne Kristine Tollestrup
Forskning viser, at små hunde stiller større krav til lækker og varieret hundemad.

DNA-tests afslører både hund og ulv

09-09-2013 13:57, af Tine Luther
DNA-tests viser nu, at både har været ulv og hund på spil i sagerne om ihjelbidte husdyr i Jylland i sommer.

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen