Må min hund spise peberfrugt?

25-07-2017 09:39, af Anne Ekenberg

Rød, gul, grøn – som et trafiklys lyser de op i maden. Rå eller stegte smager de godt – de røde og gule peberfrugter er mine favoritter, da sukkerindholdet er lidt højere end i de grønne peberfrugter. Sukker… Vi elsker det, og mange hunde er også glade for det. Men er peberfrugter nu godt for vores hunde?

Copyright Ridehesten.com

Den gule og den røde peberfrugt er modne udgaver af den grønne peberfrugt, hvilket forklarer det højere indhold af sukker. Den grønne peberfrugt indeholder så mere klorofyl, hvilket gør den bitter i smagen. Det er så også grunden til, at man ikke skal give sin hund grønne peberfrugter, for planten hører til natskyggefamilien ligesom som tomater og kartofler. Her er de grønne frugter også giftige.

Peberfrugter er uanset farve rige på C-vitamin, men især den røde indeholder store mængder beta-caroten og E-vitamin, som forebygger kræft og grå stær. Så især ældre hunde kan have gavn af gule og røde peberfrugter. Ikke nok med det, så er peberfrugter også godt mod gigtplagede ældre hunde.

Endelig er også peberfrugter rige på fibre

Der er således god grund til at give din hund lidt gul eller rød peberfrugt som en kaloriefattig snack, hvis den kan lide det.

Kilde: rapsol.dk, sundhedguide.dk, petpoisoinhelpline.com

Læs også

Ny bog: Danske hundeejere skal lære om foder

16-05-2019 15:22, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dyrlæge Therese G. Horsbjerg udgiver i samarbejde med Bacterfield en bog, som skal guide danske hundeejere gennem den store foderjungle

Er din hund en hvalp eller en junior hund?

14-02-2019 15:01, af Marco Ishøj, Anicura

Langt de fleste hundeejere, skelner ikke imellem om deres hund er en hvalp eller junior hund, hvilket kan resultere i, at knogler og muskler ikke udvikles korrekt

Hvad er spiserørsforstørrelse?

10-12-2018 08:23, af Astrid Holtet

Spiserørsforstørrelse kaldes også for mega-oesophagus og kan gøre det svært for hunden at synke sit foder

 

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Må min hund spise ærter?

03-08-2017 13:25, af Anne Ekenberg

Foråret og sommeren er højsæson for ærter fra vores egne haver. Vi elsker dem – især selve ærten, men mange synes også godt om bælgen, hvis man har fjernet den seje hinde indeni.  Det hele kan heldigvis også spises af vores hunde.

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Hunde i vandet ved stranden

07-07-2017 10:11, af Anne Ekenberg

Hunde skal være i snor i sommerhalvåret, når de færdes ved stranden. Men hvad nu, når de er ude i vandet? Hvilke regler gælder så? Og hvad med “Blå flag”- strande?

NOSTALGI: Ærligt dommerreferat

15-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi bringer her et ærligt referat fra DKK’s internationale udstilling i Aalborg 18-19 oktober 1969 af dommer Alexander Krasilnikoff

Hjælp - min hund vil ikke spise!

09-12-2017 10:21, af Astrid Gerd Holtet

Kortere eller længere perioder med manglende appetit hos hunden er noget mange hundeejere oplever i løbet af hundens liv. Nogle gange er det forbigående og ganske harmløst, andre gange er det udtryk for sygdom. Hvad skal du så holde øje med, når din hund ikke vil spise sin mad?

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

Seniorhunden – 10 ting der sker når hunden bliver gammel

15-10-2017 12:03, af Astrid Gerd Holtet

Når hunden bliver gammel, sker der en masse ændringer, som har betydning for dens sundhed. Vi har kigget nærmere på ti af de ting, der ændrer sig hos seniorhunden. 

Hold seniorhunden frisk

14-07-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Med alderen får mange hunde problemer med stive og ømme led i ben og ryg - det kan begrænse hunden og påvirke dens livskvalitet. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at hjælpe din seniorhund forblive aktiv så længe som muligt

Når hvalpen skifter tænder

21-11-2017 16:22, af Astrid Gerd Holtet

Hvad skal du være opmærksom på, når hvalpen skifter tænder?