Diego hjælper familien gennem sorgen

09-01-2018 10:11, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

12. december fødte Pernille lille Lilje. Noget var dog helt galt. Lilje var viklet ind i navlestrengen. Hun var dødfødt. Sorgen var og er ubærlig for hele familien, der udover Pernille består af  hendes forlovede Peter, hendes datter på 15 og søn på 11. Uden hunden Diego ville familien være mere indelukket og modløs

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Pernille og barnets far Peter havde besluttet, at de ikke ville kende barnets køn, før det kom ud til dem. Klokken 18.56 blev barnet født.

– Det hele gik så stærkt. Jeg lå briksen med barnet halvt ude af mig. Barnet kom med numsen først, fortæller Pernille Louise Larsen.

Jordemoderen kiggede på barnet og derefter på Pernille. Hun fortalte den fødende kvinde, at barnet var en pige, men at hun var dødfødt. 

– Navlestrengen var viklet rundt om halsen på hende, så de formoder, det er derfor, hun døde. Vi valgte, at hun ikke skulle obduceres, da vi ikke ville have, der skulle skæres i hende, lyder det fra Pernille Louise Larsen. 

Savn, længsel og meningsløshed
Sorgen var naturligvis stor. Hjemme sad Pernilles datter på 15 og søn på 11 og ventede på nyheden om den lille ny. 

– I starten var der ikke så meget plads til min sorg, da jeg skulle tage hånd om mine børns sorg. Vi valgte, at de skulle komme op på hospitalet. De ville ikke se hende, men vi snakkede, krammede og græd i to timer, inden de tog hjem igen, fortæller hun. 

Copyright Ridehesten.com
Børnene bruger Diego meget til trøst. Privatfoto

22. december blev lille Lilje begravet. Dagene op til begravelsen er svære at skille fra hinanden. Alle de praktiske ting har fyldt meget, og så har familien endda også stået midt i en flytning. 

– Vi har haft vores fokus et andet sted, men nu sidder vi tilbage med den største følelse af savn, længsel og meningsløshed, siger hun. 

Familien får dog hverdagen til at hænge sammen, og det takker Pernille en ganske ung fyr for. Fyren hedder Diego og er familiens hund, en labrador på 20 måneder. 

– Da jeg var gravid, passede han ekstremt meget på mig og min mave. Han ville være tæt på mig hele tiden, men aldrig ligge ovenpå min mave. Nu ligger han ovenpå min mave, og på en måde “optager” min døde datters plads, for han er blevet ekstremt morsyg. Han er mere opmærksom på mine børn og mere beskyttende generelt. Det er som om han ser lige igennem os, fortæller hun.

Redningsvesten
Pernille Louise Larsen kan tydeligt mærke, at Diego har forandret sig, og  at han kan fornemme, at noget er galt. 

– Han har ændret meget adfærd. Han er meget observant, og er der den mindste lyd ved hoveddøren, så gør han. Han skal sikre sig, at vi alle er OK. Han er blevet mere voksen og ansvarlig. Hvor han før var en unghund, der altid lavede ballade og prøvede grænser af. Han kan stadig godt lave ballade, men det er slet ikke i samme omfang, fortæller Pernille Louise Larsen. 

Copyright Ridehesten.com
Familien har haft Diego siden juli måned 2016. Privatfoto

Hun er ikke i tvivl om, hvordan livet ville have været, hvis ikke Diego havde været der til at trøste familien i den svære tid. 

– Så ville jeg nok være mere modløs og lukke mig mere inde. Han sørger for, at jeg kommer ud på mine daglige gåture med ham, og at jeg lige får et kærligt blik og en altid logrende hale at komme hjem til. Han er min redningsvest, og hans pels har taget imod mange tårer. Han kan bare noget, som vi mennesker ikke kan forklare, siger hun og fortsætter: 

– Uanset vores humør, så er han glad. Han opfanger vores sindsstemning lynhurtigt, og agerer derefter. Har jeg en dårlig dag, hvor jeg græder meget, så hører han altid efter mig og ikke laver ballade, som en unghund normalt gør. Han kan fornemme, at jeg ikke har overskud til det. Nogle gange er det nok, at han bare ligger hos mig.

Læs også

Golden retriever trøster efter skudmassakre

20-02-2018 09:08, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Efter skoleskyderiet, som kostede 17 mennesker livet, i Parkland Florida, har en ganske særlig hund hjulpet med at trøste de mange, der er ramt af denne tragedie

En hund er bedre end søskende

04-01-2018 08:40, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ny forskning fra University of Cambridge viser, at børn har flere fordele ved at have en hund end ved at have søskende. 

Curlingtæver – godt eller skidt for hvalpene?

09-08-2017 18:54, af Anne Ekenberg

Blandt forskere i humanpsykologi diskuteres det forsat, om forældre kan overbeskytte deres børn til skade for børnene. Nu har adfærdsforskere fra Arizonas universitet kigget på hunde for at se studere fænomenet nærmere.

Læsehunden Molly er hele Danmarks Dyrehelt

06-11-2017 08:44, af Agria Dyreforsikring

Hunden Molly blev i fredags kåret som vinder af kampagnen Danmarks Dyrehelt 2017. Molly er en såkaldt “læsehund”, der hjælper børn med læsevanskeligheder til at blive bedre til at læse ved sin blotte tilstedeværelse. Molly og ejeren Lis Welin er fra Odense, men i dagens anledning havde de taget turen til København for at besøge Agria Dyreforsikring og Go’Morgen Danmark 

Molly er den gode læsestøtte

05-01-2018 10:52, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Molly er en 11-årig finsk lapphund. Hendes rolige væsen og blide udtryk giver børn med læsevanskeligheder tryghed. Derfor er hun en god læsehund

Usædvanligt dyrehospital med buddhistisk indretning

16-01-2012 13:53, af Tine Luther
Et besøg hos dyrlægen kan virke stressende på både dyr og ejer. Derfor er det nye dyrehospital i Nordsjælland blevet indrettet efter buddhistisk mønster i kombination med malerier, pejs, sorg-rum og mindelund. En opbygning, der næppe findes magen til i Danmark eller i udlandet.

Børn kan ikke altid se hvis hunde er bange

27-05-2018 10:05, af Astrid Gerd Holtet

At kunne aflæse hundes kropssprog er afgørende for at man kan omgås dem sikkert, men interviews med børn i alderen fra fire til fjorten år, peger på at børn kan have svært ved at se, når en hund er bange – og der kan lede dem ud i potentielt farlige situationer   

Hunde- og børnedage på Valdemar Slot

11-04-2018 08:58, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

19-21. maj er der igen hundedage på Valdemar Slot. I år præsenterer de et fantastisk flot program, som har fokus på børn og hunde

 

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hundepension i kæmpe shitstorm

13-11-2018 08:59, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Der er altid to sider af en sag. Det må være læren efter en hundepension i Sønderjylland i starten af måneden havnede i en voldsom shitstorm efter et hundeslagsmål på kennelen, der endte med at koste den ene hund livet

 

Jagthund reddet af kloak-tv efter halvandet døgn i drænrør

14-11-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Jagthunden Mille sad fast sammen med en ræv i halvandet døgn, indtil den blev fundet af et fjernstyret kamera fra kloakservicefirma

Cannabis giver forgiftninger hos hunde

10-11-2018 09:02, af Astrid Gerd Holtet

Indtager hunde cannabis, kan det blandt andet lede til forstyrrelse af nervesystemet med hallucinationer, muskelsvaghed og umotiveret aggression

Slædehundefolkene kan juble

08-11-2018 08:21, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen slår nu fast, at det er lovligt at køre slædehundekørsel på færdselslovens områder

Politihunde vandt i gemmeleg

13-11-2018 14:47, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det lykkedes ikke for en røver at undslippe politiets hunde, selvom han havde valgt et gemmested, der havde fået ham til at vinde enhver udgave af barndommens gemmeleg

(Gammel) kending Årets Hund i lydighed

12-11-2018 15:35, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Selvom Miriam Søndergaard nu har vundet 13 gange med fire hunde, er det stadig specielt at vinde Årets Hund i lydighed

Fredagsquiz: Hvad ved du om west highland white terrier

09-11-2018 08:56, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Fredagsquizzen er er her igen. Denne gang med en populær lille skønhed

Billeder fra Herning er online

07-11-2018 08:50, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Foto|

Nu er billederne fra Herning sorteret, og du kan se dem alle

Når uheldet er ude - sådan redder du din hund

23-01-2018 08:48, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Førstehjælp til hunde får muligvis ikke ret mange genkendende klokker til at ringe. Ikke desto minde er det dog vigtigt at kunne førstehjælp som hundeejer, så man er forberedt bedst muligt, hvis en ulykke indtræffer

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.