Diego hjælper familien gennem sorgen

09-01-2018 10:11, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

12. december fødte Pernille lille Lilje. Noget var dog helt galt. Lilje var viklet ind i navlestrengen. Hun var dødfødt. Sorgen var og er ubærlig for hele familien, der udover Pernille består af  hendes forlovede Peter, hendes datter på 15 og søn på 11. Uden hunden Diego ville familien være mere indelukket og modløs

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Pernille og barnets far Peter havde besluttet, at de ikke ville kende barnets køn, før det kom ud til dem. Klokken 18.56 blev barnet født.

– Det hele gik så stærkt. Jeg lå briksen med barnet halvt ude af mig. Barnet kom med numsen først, fortæller Pernille Louise Larsen.

Jordemoderen kiggede på barnet og derefter på Pernille. Hun fortalte den fødende kvinde, at barnet var en pige, men at hun var dødfødt. 

– Navlestrengen var viklet rundt om halsen på hende, så de formoder, det er derfor, hun døde. Vi valgte, at hun ikke skulle obduceres, da vi ikke ville have, der skulle skæres i hende, lyder det fra Pernille Louise Larsen. 

Savn, længsel og meningsløshed
Sorgen var naturligvis stor. Hjemme sad Pernilles datter på 15 og søn på 11 og ventede på nyheden om den lille ny. 

– I starten var der ikke så meget plads til min sorg, da jeg skulle tage hånd om mine børns sorg. Vi valgte, at de skulle komme op på hospitalet. De ville ikke se hende, men vi snakkede, krammede og græd i to timer, inden de tog hjem igen, fortæller hun. 

Copyright Ridehesten.com
Børnene bruger Diego meget til trøst. Privatfoto

22. december blev lille Lilje begravet. Dagene op til begravelsen er svære at skille fra hinanden. Alle de praktiske ting har fyldt meget, og så har familien endda også stået midt i en flytning. 

– Vi har haft vores fokus et andet sted, men nu sidder vi tilbage med den største følelse af savn, længsel og meningsløshed, siger hun. 

Familien får dog hverdagen til at hænge sammen, og det takker Pernille en ganske ung fyr for. Fyren hedder Diego og er familiens hund, en labrador på 20 måneder. 

– Da jeg var gravid, passede han ekstremt meget på mig og min mave. Han ville være tæt på mig hele tiden, men aldrig ligge ovenpå min mave. Nu ligger han ovenpå min mave, og på en måde “optager” min døde datters plads, for han er blevet ekstremt morsyg. Han er mere opmærksom på mine børn og mere beskyttende generelt. Det er som om han ser lige igennem os, fortæller hun.

Redningsvesten
Pernille Louise Larsen kan tydeligt mærke, at Diego har forandret sig, og  at han kan fornemme, at noget er galt. 

– Han har ændret meget adfærd. Han er meget observant, og er der den mindste lyd ved hoveddøren, så gør han. Han skal sikre sig, at vi alle er OK. Han er blevet mere voksen og ansvarlig. Hvor han før var en unghund, der altid lavede ballade og prøvede grænser af. Han kan stadig godt lave ballade, men det er slet ikke i samme omfang, fortæller Pernille Louise Larsen. 

Copyright Ridehesten.com
Familien har haft Diego siden juli måned 2016. Privatfoto

Hun er ikke i tvivl om, hvordan livet ville have været, hvis ikke Diego havde været der til at trøste familien i den svære tid. 

– Så ville jeg nok være mere modløs og lukke mig mere inde. Han sørger for, at jeg kommer ud på mine daglige gåture med ham, og at jeg lige får et kærligt blik og en altid logrende hale at komme hjem til. Han er min redningsvest, og hans pels har taget imod mange tårer. Han kan bare noget, som vi mennesker ikke kan forklare, siger hun og fortsætter: 

– Uanset vores humør, så er han glad. Han opfanger vores sindsstemning lynhurtigt, og agerer derefter. Har jeg en dårlig dag, hvor jeg græder meget, så hører han altid efter mig og ikke laver ballade, som en unghund normalt gør. Han kan fornemme, at jeg ikke har overskud til det. Nogle gange er det nok, at han bare ligger hos mig.

Læs også

Golden retriever trøster efter skudmassakre

20-02-2018 09:08, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Efter skoleskyderiet, som kostede 17 mennesker livet, i Parkland Florida, har en ganske særlig hund hjulpet med at trøste de mange, der er ramt af denne tragedie

Molly er den gode læsestøtte

05-01-2018 10:52, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Molly er en 11-årig finsk lapphund. Hendes rolige væsen og blide udtryk giver børn med læsevanskeligheder tryghed. Derfor er hun en god læsehund

Curlingtæver – godt eller skidt for hvalpene?

09-08-2017 18:54, af Anne Ekenberg

Blandt forskere i humanpsykologi diskuteres det forsat, om forældre kan overbeskytte deres børn til skade for børnene. Nu har adfærdsforskere fra Arizonas universitet kigget på hunde for at se studere fænomenet nærmere.

Børn med hund har mindre sandsynlighed for astma

03-03-2018 15:08, af Astrid Gerd Holtet

Et stort svensk studie peger på at børn, der vokser op med hund, har mindre sandsynlighed for at udvikle astma

En hund er bedre end søskende

04-01-2018 08:40, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ny forskning fra University of Cambridge viser, at børn har flere fordele ved at have en hund end ved at have søskende. 

Gem madskålen væk!

04-10-2017 12:28, af Astrid Gerd Holtet

Alle hunde har brug for at bruge hjernen dagligt, men i en travl hverdag kan det være svært at nå, når der også skal købes ind, laves mad, hentes børn og ordnes vasketøj. Et nemt trick, der sikrer at hunden bliver udfordret, er at gemme madskålen væk!

Diego er fortsat familiens store støtte

22-02-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I januar fortalte vi om hunden Diego, der var en stor støtte for Pernille Louise Larsen og resten af familien efter en tragisk fødsel, hvor den nyfødte datter Lilje var dødfødt. I de næsten to måneder, der er gået, er Diego fortsat med at være en støttende hund

Læsehunden Molly er kåret som Danmarks Dyrehelt 2017

03-11-2017 16:17, af Marie Helene Rigård Rohleder

Molly er i dag blevet kåret som hele Danmarks Dyrehelt 2017. Molly gør et fantastisk arbejde for børn som læsehund og ældre som besøgshund 

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Efterlod hund i bil

12-07-2018 09:52, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

På trods af utallige opfordringer i alle mulige medier, er det ikke alle, der har forstået pointen

Husk nu det der med varme biler og hunde

11-07-2018 15:18, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det er sommerens evige problem. Nogle glemmer det stadig, derfor minder vi lige om det igen. Denne gang med tips fra Spanielbogen

Hunde i vandet ved stranden

07-07-2017 10:11, af Anne Ekenberg

Hunde skal være i snor i sommerhalvåret, når de færdes ved stranden. Men hvad nu, når de er ude i vandet? Hvilke regler gælder så? Og hvad med “Blå flag”- strande?

Social indlæring ses allerede hos helt unge hvalpe

14-07-2018 10:00, af Astrid Gerd Holtet

Social indlæring er en effektiv måde at lære nye ting på, og en indlæringsmåde, som er vigtig for hunde. Voksne hundes evne til at lære fra andre er velundersøgt, og et forskerhold har nu også vist, at helt unge hvalpe også evner at lære nyt på denne måde 

Det sidste farvel

16-07-2018 14:56, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Noget af det værste ved hunde er deres korte levetid. Vi ved at vi skal sige farvel til vores kære hund, og det er så forbandet svært. Her er lidt fra Spanielbogen om det sidste farvel

Hotspot i sommervarmen

18-07-2017 14:23, af Anne Ekenberg

”Du danske sommer, jeg elsker dig, skønt du så ofte har sveget mig”. Sådan indledes en af vores elskede sange nemlig ”Sommervisen” fra 1923 af Thøger Larsen. Og sådan tegner denne sommer da også til at blive. Det ene øjeblik skinner solen, men det næste øjeblik står det ned i stænger. Alligevel tager vi til stranden med vores hunde og nyder en dejlig dukkert. Og så kan der efterfølgende opstå problemer med ”hotspots”. 

Lær hvalpen at give slip

12-07-2018 08:40, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi kender det udmærket. En hvalp er kommet til verden, og næsten før den rigtig har fået øjne, hænger den med gabet om ens nye dyre sko. Her er lidt tips fra Spanielbogen til, hvad man kan gøre

Gode spørgsmål at stille opdrætteren

09-07-2018 14:43, af Lotte Evers

Det kan være svært at vælge den rette opdrætter, når man skal have hund. Her er nogle spørgsmål fra Spanielbogen, som er gode at stille til opdrætteren

Sommerbilleder vol. 1

11-07-2018 07:57, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Foto|

Det er overvældende, når man beder om billeder fra en solskinsdag med hunden, og der så kommer 168. Derfor er vi blevet nødt til at bide dem over i 7 dele. Her får I de første 25 billeder

Må min hund spise kirsebær?

27-07-2017 09:48, af Anne Ekenberg

Kirsebærrene falder næsten af sig selv ned i munden på mig, når jeg ryster en gren. Store, runde og med den smukkeste vinrøde – ja næste sorte – farve smager de vidunderligt. Stenene spytter jeg ud i hånden, og det er der en god grund til